Jobbigt att vara hemma nu
20.03.2020
Hej.
Nu när vi är hemma från skolan varje dag och inte heller får fara någonstans så har det redan efter bara 2 dagar blivit ganska jobbigt här hemma. Det finns absolut dem som har det värre, jag får mat varje dag och det är ingenting som är farligt eller så, så jag kanske inte borde klaga. Men vi har ganska ont om pengar, vi klarar oss absolut, men detta är något som påverkar speciellt mamma. Detta har alltid varit en spänningssak i luften som nu som då osakar större eller mindre konflikter mellan mamma och pappa, men annars när vardagen är full av skola och kvällsaktiviteter "hinner" det inte komma upp på bordet på samma sätt. Nu i detta coronaläge när vi måste vara hemma har det redan blivit suck om pengar. Jag och min syster får ju ingen skolmat nu, och då måste vi ju betala för ännu mer mat osv. Mamma suckar också och berättar om hur många familjer nu far till Lappland och det skulle vi aldrig ha råd med, och även om hon inte säger det så märker man att hon typ känner sig som en dålig mamma som inte skulle ha råd att betala en lapplandssemester åt oss. Även om jag säger att det inte spelar någon roll för mig om jag är i lappland eller inte, (för det gör verkligen inte det, tycker att jag nog får uppleva mycket även om vi inte reser) så hjälper det inte. Mamma är också egenföretagare och hennes företag går väl inte så bra nu under coronaläget, vilket förstås stressar henne. Det är typ så att man inte vågar säga att man är hungrig för då blir det typ "ja men vi har inte råd att handla hela tiden" Pappa däremot, han vet ju förstås att vi inte har så mycket pengar, men han är mer som "äh det löser sig", och då blir mamma typ arg på honom för att han "inte fattar att vi måste ha pengar". Detta är extremt jobbigt, speciellt nu när jag inte kan fly till skolan, kompisar eller fritidsintressen. Jag har aldrig berättat om det ekonomiska läget åt nån, för jag vet att mamma och pappa vill att vår familj ska "se bra ut" utåt och om de skulle få reda på att jag skriver detta så skulle de typ säga "du ska va tacksam, det finns dom som har det värre", och ja det finns det absolut men det är jobbigt att lyssna på suckar om pengar hela tiden. Jag förstår ju läget och kräver inte heller att leva i lyx, stämningen som detta skapar där hemma är det som är problemet. Vad ska jag göra för att må lite bättre? Ledsen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2020
Hej,
Många av sakerna du skriver stämmer nog väldigt bra in på verkligheten hos många familjer just nu. Dels gör undantagsläget att många måste stanna hemma, man kan inte hålla på med fritidsaktiviteter som man brukar utan träffar kanske bara sin familj - och i betydligt större utsträckning än normalt. Det kan ge upphov till konflikter - och att sådana konflikter som kanske har funnits hela tiden bubblar upp till ytan lättare.
Dels finns det nog väldigt många familjer som har det tungt ekonomiskt. Det att barnen i familjen som normalt får äta lunch i skolan nu plötsligt skall äta ett mål mat till om dagen hemma orsakar en ekonomisk belastning för många. Jag vet att det inte tröstar dig men ni är nog inte alls ensamma. Det blir givetvis ännu jobbigare eftersom INGEN vet hur länge läget kommer att fortsätta och i vilken utsträckning. Vi får alla bara vänta och se och försöka göra det bästa av situationen.
Jag tycker att du är väldigt klarsynt och omtänksam som har förståelse för situationen, och jag är säker på att det blir lättare för dina föräldrar eftersom du förstår. Men samtidigt tror jag precis som du att din mamma kan tycka att det är väldigt jobbigt att hon inte har möjlighet att ge er allting det hon egentligen skulle önska sig.
Du kan ju inte göra speciellt mycket för att ändra på situationen - och jag tycker att du verkar sköta det fint redan nu. Men småsaker man kanske måste komma ihåg just nu är att man inte behöver äta sin favoritmat alla dagar, man kan försöka äta t.ex. lunchen så billigt som möjligt (gröt, nudlar, ärtsoppa) och undvika att äta godsaker alla dagar. Just nu köper man kanske inte heller så mycket kläder eller prylar och åker inte runt med bil/moped lika mycket så då kan man spara pengar även på det. Kanske ni tillsammans skulle kunna ha en öppen diskussion om hur ni var och en kan försöka minska utgifterna just under denna period. Dels tror jag att det kunde kännas bra för din mamma att veta att ni alla kan hjälpas åt - och dels är det bra att tala högt om saker så minskar det spänningarna runt det. Det suger verkligen att gå igenom tunga tider - men jag tror uppriktigt att vi alla kan lära oss saker genom motgångarna och att vi kan ha nytta av de lärdomarna längre fram.
Försök att tala med varandra och skapa en tanke att ni kommer att ta er igenom detta tillsammans. Alla kan hjälpas åt, om inte på annat sätt så genom det att du sköter de uppgifter (skolarbetet och hemarbetet) som hör till dig så gott du kan - så är det en sak mindre som kan skapa spänningar hemma.
Det blev ett långt svar. Jag hoppas att du kommer att känna dig lugnare om ett tag, för även om situationen just nu är råddig så tror jag att den åtminstone till en viss del kommer att lugna sig. Du är en uppmärksam och klok ung människa - så försök fundera på vad du (och resten av familjen) behöver för stöd av varandra just nu för att ta er igenom detta.
Många kramar!
Tessi