Känner mig utanför
12.02.2020
Hej!
Vet inte riktigt hur jag ska börja men mina föräldrar är skilda och bor i två olika kommuner. När jag gick ut 6:an ville jag gå i den andra kommunens högstadie istället för dit alla mina andra kompis åkte. Nu går jag i 9:an och jag trivs bra på min skola men det känns som jag är lite utanför. Mina kompis är jättetrevliga men är aldrig med dem på fritiden men skulle vara roligt att vara det men vet inte riktigt hur jag ska göra det. De är väldigt mycket med varandra men frågar aldrig mig om jag vill följa med, hur ska jag göra? Eftersom de kände varandra sedan de gått i lågstadiet så hade de ett litet gäng så det känns som jag aldrig riktigt kommit in i det gänget ännu... Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.02.2020
Hej!
Tack för din fråga och vill även be om ursäkt för att du fått vänta så länge på ett svar!
Precis som du beskriver i din fråga  - så kan det ibland vara svårt att komma in i ett gäng som har umgåtts en längre tid tillsammans, men det betyder inte att det är omöjligt. Jag beundrar ditt tankesätt, hur du har tänkt kring deras vänskapsrelation, det visar på att du har en förståelse för andra människor.
Jag skulle råda dig att fråga dem ifall de vill hitta på något. Visa att du vill hänga och umgås med dem. Vart efter så kommer troligtvis dom att bjuda med dig när dom vet och har sett att du visar ett intresse. :) Det är superbra att du tycker om dina kompisar - som du nämner dom är jättetrevliga. Så utgående från det så tror jag inte att det är ett problem ifall du frågan ifall dom vill hitta på nåt. Ta hand om dig!
Kram, Ida