Kär
28.05.2021
Hej! Det var jag som ställde en fråga om blind channel ( som kix svarade på) . Jag har inga kompisar och skulle vilja fara ti h fors på deras konser hur skall jag göra skall jag våga åka själv? Tips!!! Tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
31.05.2021
Hejsan! :)
Jag vet inte hur stor ”konsertvana” du har från förr, men jag är en sån som årligen går på rätt många så jag ska försöka ge lite tips.
Konserterna i Finland är tryggt ordnade, och människorna brukar generellt vara trevliga och välkomnande – man är ju ändå där för att man gillar samma typ av musik, så det i sig ger en typ av gemenskapskänsla fast man är ensam. Visst är det kul att gå tillsammans med nån, speciellt för att man då har sällskap både resan dit och tillbaka, men går nog bra att fara själv också.
Det finns till och med fördelar att inte ha en kompis med sig, väl man överkommer det där att det känns lite läskigt och kanske också awkward till en början att stå ensam. Fördelarna är att man kan röra sig som man själv vill utan att behöva ha hänsyn till en kompis vilja. Exempelvis var i publiken man vill stå. Vill du stå i främre raderna (där det är trångt) så kommer du dig lättare dit som en person än som flera personer. Och behöver du exempelvis gå på toa eller nåt sånt så behöver du inte vara rädd att du ska tappa bort nån. Det kan också kännas befriande att få hoppa och sjunga med helt som man vill utan att behöva ha den där självmedvetenheten att någon man känner ser en.
Det som man dock kan behöva vara lite extra medveten om ifall man är ensam är att man på egen hand måste ta sig exempelvis från hotellet till konserten och sen tillbaka. I en främmande stad kan det vara svårt att hitta och veta exempelvis vilken spårvagn man ska ta, så det är bra att försöka få boendet så nära som möjligt, plus att kolla upp förbindelserna i staden på förhand. Här kan det vara skönt att ha någon med en, för att två huvuden tänker bättre än ett. Därför rekommenderar jag att man inte dricker/dricker endast måttligt med alkohol om man är ensam, för att man inte har någon med en som ser efter en. Ens omdömesförmåga blir ju sämre när man dricker, vilket man inte vill om man är själv på en plats som man inte känner. Om okända människor frågar ifall du är ensam där så kan det av säkerhetsskäl vara bra att ljuga och säga att man nog är där med någon, innan man vet om människorna går att lita på. Men Helsingfors är nog överlag en trygg stad, och jag har själv aldrig stött på några problem på spelningar.
Ett annat tips – för att få bra publikplats, kom till spelningen i tid :) Om du ser nån som säljer merchandise (alltså bandets t-shirts och patches och sånt) så prova fråga personen som säljer om bandet tänker komma och signera i nåt skede. Men var medveten om att det inte är alltid som de gör sånt.
Du kan ju ännu prova att sätta ut exempelvis på din instastory/snapchat att du är på väg på Blind Channels keikka och fråga öppet där om du har någon bekant som också är på väg. Så kanske du hittar någon den vägen. Men om inte så är det ingen konstig grej att fara själv heller, även om det kan behövas lite mera mod för det till en början :)
Kram, Kix