Kärlek
10.02.2020
Hej. Jag är 14 (fyller 15 om 2 månader) år gammal och är kär i en kille som är född 2001 (18år) Vad ska ja göra. Mina föräldrar skulle inte acceptera det. Och tror inte det är okej att vara tillsammans med någon som är myndig och man själv är underårig. Hjälp!! Anni

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2020
Hej.
En ganska enkel fråga, men ganska krångligt svar :)
Du skriver att du är 14, och att killen du är kär i är 18. Du skriver ingenting om huruvida han är kär i dig också, om ni har någonting på gång eller om det "bara" är på avstånd. Om det handlar "bara" om att du är kär i honom så tycker jag att du skall försöka njuta av den känslan. Det finns ju ingenting som säger att ni inte kan vara kära i varandra, och att ni inte skulle få vara tillsammans. Både 14-åringar och 18-åringar kan vara på väldigt olika nivå utvecklingsmässigt så det kan hända att ni skulle passa bra ihop.
Det enda ni inte får göra är att ha sex. För där finns det en lag som säger att du ännu är ett barn, medan han är vuxen. Eftersom han är myndig så borde han vara tillräckligt mogen för att förstå att det skulle vara ett brott om han hade sex med dig, och att det brottet kunde ha negativa följder för er båda två. Och det är ju högst sannolikt det som dina föräldrar skulle  vara rädda för, och anledningen till att de inte skulle tycka att det är okej. Även om du själv skulle vilja ha sex med honom så är det han som är vuxen och borde förstå bättre. Men om han har tålamod och vill vänta tills du är 16 så har ni lagen på er sida.
Mitt råd är därför att du skall njuta av situationen, av att vara kär och att känna förälskelse. Det är i sig en fantastisk känsla, tids nog ser man vart det leder.
Kram
Tessi