Kissnödig fast jag precis kissat
08.12.2022
Hej! Ja som rubriken lyder känner jag mig kissnödig fast jag precis varit på toaletten. Detta upplever jag nästan varje kväll när jag ligger i sängen och ska sova. Men när jag går på toaletten kommer det bara några droppar, och kissnödigheten blir kvar. Ibland tror jag att det är tvångsmässigt och ibland, som i natt, kändes det som att det faktiskt tryckte på. Sov inte på hela natten och heller inte förrförra natten. Jag upplever att det blir värre när jag har mycket som snurrar i huvudet och jag känner mig uppe i varv, rastlös, och det är jag nu. Det svider inte när jag kissar och jag har heller inte blod i urinen. Jag har heller inte besvär med kissnödighet under dagen utan bara när jag ska sova. Jag är lite dålig på att dricka vatten, har det någon betydelse? Vad ska jag göra? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag att det låter mer som en tvångsmässig tanke än att det skulle vara ett fysiskt "fel". Du skriver att det inte svider då du kissar och att du inte upplever problemet under dagen utan enbart på kvällen då du skall sova.
Det du beskriver är inte speciellt ovanligt. Det är ganska många som har en släng av samma tankar även om det inte har utvecklats så långt som till ett problem. T.ex. det att man då man går och lågger sig märker att man kanske är lite kissnödig, och att man då måste gå och kissa "bara för säkerhets skull", för att inte behöva stiga upp senare och göra det. Och om man inte går och kissa då så kan man ha svårt att släppa tanken.
Hur är det om du går upp och kissar? Känner du dig fortfarande kissnödig då du går tillbaka och lägger dig? Skulle det hjälpa dig om du försökte göra alldeles tydliga rutiner på kvällen då du försöker att göra saker ungefär vid samma klockslag och undviker att äta eller dricka så mycket under den sista timmen innan du går och lägger dig. Om du då går och kissa som det absolut sista du gör på kvällen så veet du ju att det du känner enbart är "fantomkänslor", d.v.s att du inte är kissnödig på riktigt utan att det bara handlar om en känsla som du själv framkallar för att du tänker på saken. Har du svårt att somna i största allmänhet? Skulle det hjälpa om du t.ex. lyssnade på någon meditation för att hjälpa sova? På t.ex. youtube finns det ledda meditationer som man kan lyssna på just för att hjälpa en slappna av då man skall somna, och jag tänker att det kanske skulle hjälpa dig varva ner och fokusera på någonting annat istället för kissnödigheten.
Har du annars mycket stress i ditt liv just nu? Finns det någon du kan tala med om den stressen eller något sätt för dig att få utlopp för den? Jag tror att alla typer av tvångstankar har en tendens att bli värre då vi är stressade, så det skulle säkert vara en god idé att försöka hitta någon att prata med. Du kan t.ex. försöka få kontakt med en psykiatrisk sjukskötare eller psykolog via hvc. Jag menar inte att jag tycker att det nödvändigtvis är ett så stort problem att du behöver vård,  men om man vet att man skulle gynnas av att tala med någon så är det ju också onödigt att vänta med den saken.
Vid behov kan du också kontakta hvc och be dem lägga en remiss till urinprov, bara för att säkerställa att det faktiskt inte är frågan om en urinvägsinfektion eller liknande.
Många kramar,
Tessi