Abort
23.09.2020
Hej jag undrar om man är 15 och blir gravid men inte vill att ens pappa ska veta att man ska göra en abort kmr sjukhuset eller var man nu gör aborten säga åt honom eller kommer bara min mamma få veta om jag inte vill att min pappa ska få reda på det Abort

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Läkare Heidi svarar
28.09.2020
Hej,
Jag kollade upp saken med vår läkare som svarar såhär:
Hej! Så länge det inte är fara för den minderåriga gravidas liv eller det framkommer misstanke om brott så som sexuella övergrepp eller att man bör göra en orosanmälan så verkar det inte finnas någon orsak att bryta sekretessen, så då behöver varken mamma eller pappa veta om att man gör en abort, det uppmuntras ju dock att man pratar med dem om det eftersom det kan vara ett jobbigt beslut att ta.
Med andra ord, om läkaren anser att du är mogen att fatta ett beslut om att göra abort (vilket man brukar vara i din ålder) så är det DITT beslut, och då behöver inte dina föräldrar veta om det. Så som jag uppfattar det på basen av det du skriver så vet din mamma om saken, och det är bra - då har du förhoppningsvis hennes stöd. Men du måste inte berätta om saken för din pappa och han kommer inte att få något meddelande om saken från sjukhuset.
Sköt om dig!
Kram
Tessi