Är jag onödigt arg?
20.05.2019
Hej. Jag undrar om jag blir onödigt arg på min kompis. Jag är sjävl av den lite rundare typen och håller på att bättra på det, men min kompis kommer hela tiden och kommenterar t.ex om något är runt så säger han åt mig (utan att jag varit med i samtalet) "ta inte illa upp". Jag har inte sagt något för jag vill fortfarande att vi ska vara vänner. Har ni några tips för jag blir bara mer ledsen för min vikt varje dag. Snälla hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2019
Hej.
Jag förstår att du blir ledsen och arg då din kompis fäller kommentarer om ett ämne som är känsligt för dig. I största allmänhet så borde människor undvika att kommentera andras kroppar eftersom man oftast inte vet hur andra människor förhåller sig till sina egna kroppar.
Mycket möjligt så förstår inte din kompis att det hen säger gör dig ledsen. Men det är ingen ursäkt. Vänner skall ju finnas där för att få en att må bättre - inte tvärtom. Så du har all rätt att bli ledsen och arg.
Jag tycker att du skall ta upp saken till diskussion i något lämpligt skede. Gärna när ni två är ensamma. Berätta att du inte tycker om kommentarerna och att du vill att hen slutar säga så. Jag vet att det kan kännas jobbigt att ta upp det till diskussion, men det är inte DU som skall skämmas, och det är kanske bara genom att ta upp det som ni har möjlighet att ändra på det. Förhoppningsvis skulle din vän förstå att hen har gjort fel - och ändra på sitt beteende.
Jag hoppas att det ordnar sig. Och om du känner att du behöver hjälp eller har frågor som rör vikt eller matvanor så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi