Arga på mig igen
09.06.2019
Hej! Jag mår verkligen jätte dåligt pga mina vänner. Dem är verkligen taskiga mot mig vissa perioder och inte. Jag går i 8an och ska börja 9an. De va en period där jag mådde verkligen jätte dåligt att jag inte ville komma till skolan och jag sa det till dem men dem lyssna knappt och efter några månader så vart dem jätte snälla mot mig nästan så att dem börja älska mig igen vi va skit glada ihop o allt, men nu händer det igen dem börjar helt plötsligt vara kalla mot mig och vill knappt prata med mig dem dissar mig på snap när jag skriver t dem. Jag och hon ena kompisen pratar FaceTime varje dag men nu vill hon eller orkar hon inte göra det o dem börjar bli kalla mot mig igen. Vet inte vad jag ska göra för jag vill inte känna dendär känslan igen att jag inte vill tbks t skolan eller hänga med dem nu när det ändå är skolavslutning Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.06.2019
Hej!
Det är viktigt att du tänker och funderar över att om dessa människor ger dig energi och om dom faktiskt finns där för dig när du behöver det. Ibland så byter man umgängeskrets och vänner, det är inget konstigt. Varför man gör det kan vara t.ex. att man inte har så mycket gemensamt eller att man växer ifrån varandra. Du kan mycket väl ta upp det här med dem och beskriv hur du upplever eran relation och fråga ifall dom upplever det så också. Du kan kanske börja med att prata med hon som du brukar FaceTime med varje dag. Ibland kan det handla om ett simpelt missförstånd.
Har du någon som du kan prata med? Någon av dina föräldrar, syskon eller någon annan kompis.  Jag skulle råda dig att prata med någon som du litar på, berätta hur du mår och hur du upplever detta med dina vänner. Du duger precis som du är och du förtjänar att ha vänner som bryr sig och finns där för dig. För att få stöd eller hjälp så måste man ibland be om det från familj och vänner. Ibland kan man tänka att "de borde nog veta det", men det faktum är att ingen människa är tankeläsare så man måste berätta om det är något man behöver hjälp med eller funderar över.
Ta hand om dig!
Kram, Ida