Bästevän
23.03.2019
Hej! Jag är jätte nära med en kille alltså verkligen bästavän och jag skulle vilja säga till honom hu mycket han verkligen betyder för mig och liksom sånt. Men vill inte att det ska bli stelt och att han bara ska säga typ öö va å sånt...
Hur ska jag göra och vad? En som älskar sin bästavän/vänner

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.03.2019
Hej!
Fint av dig att du vill berätta till honom hur mycket han betyder för dig. Några saker som jag började fundera över, hur brukar han ta komplimanger annars? Brukar det bli stelt? Kan han själv ge komplimanger?
Det går att börja med att säga något i stil med ” jag gillar att umgås med dig” eller ”jag gillar din humor”, ifall du tycker det då såklart. Men att du börjar med att säga något smått, något som du noterat som du tycker om hos honom. Sen om du märker att han kan in det du säger (och inte blir stöddig) så kan du berätta att han betyder jätte mycket för dig.
Det är svårt att säga om han kan reagera på det sättet som du är rädd för.. OM han skulle reagera så, så kom ihåg att det har ingenting med dig att göra. Grejen är att det kan vara att han blir osäker och kan inte ta in det, t.ex.kan det vara att han blir rädd för att han inte vet vad han skall säga tillbaka.
Det är viktigt att säga till människor som är en nära att man tycker om dom och att dom betyder mycket för en. Hoppas verkligen den går bra! :)
Kram, Ida