Coronavaccin och p-piller
12.06.2021
Hej decibel! Jag undrar om coronavaccinet kan öka risken för tex. blodpropp när man går på diza p-piller? Och frågar de när man ska ta vaccinet om man går på p-piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2021
Hej,
P-piller i sig ökar risken för blodpropp under den första tiden man äter dem, medan risken sedan sjunker risken igen då man ätit dem ett tag. Beroende på vilket vaccin man får så tror jag inte att risken för blodpropp finns med alla covid-vaccin.
Risken för blodpropp skall givetvis tas på allvar, men man skall också komma ihåg att risken för blodpropp är betydligt högre vid en normal graviditet än den är med p-piller eller med covid-vaccinet.
Jag tycker att du skall ta upp frågan med skötaren som ger dig vaccinet, för de har antagligen den nyaste informationen om det. Jag tycker att det är alldeles bra om du säger till att du äter p-piller, så vet de om det.
Kram,
Tessi