Drömtrubbel
12.10.2017
Hej! Jag har lidit med drömmar om samma tjejer i i olika scenarion nästan varje gång. Om jag inte drömmer om att vi är i skolan som händer ganska ofta. Men dem här två personerna har inte jag umgåtts med på ca 5,5 år. Men vi var bästa kompisar när vi umgicks. Vi var ett gäng som alltid var med varann. Men jag fattar inte varför dem FORTFARANDE haunt mina drömmar. Dem är oftast elaka eller så skriker jag åt dem och är helt galen. (Eller både och). Jag har drömt om dem ända sen jag slutade umgås med dem. Och det är specifikt två personer som jag var närmast, men ibland dyker andra upp också. Sarki

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.10.2017
Hej Sarki!
Vet du det där känner jag igen - och har läst en del förklaringar till. Människor som i något skede av livet betytt mycket för en, men som man inte haft kontakt med på åratal, "återuppstår" i drömmar nattetid. Jag hade exempelvis i många år drömmar om killar jag dejtat i tonåren, bitchar från högstdietiden osv. Det här menar forskare inom psykologin och hjärnmedicin att beror på att hjärnan utför en massa viktiga uppgifter genom att drömma om dem, bland annat att befästa och sortera minnen.
De viktigaste uppgifterna går ut på att sortera sådant som hänt under dagen, intryck man fått samt att genom olika drömscenarion förbereda sig på alla möjliga (och mer omöjliga) situationer och scenarion som man kanske skulle kunna träffa på. Men när allt det här är gjort, så roar sig hjärnan ofta med att tota ihop egna historier - drömmar. De kan innehålla bitar från det man sett eller hört under dagen, allt från TV-serier och Facebook-inlägg till känslor man känt eller vibbar man fått av folk man träffat. Men de kan också ofta innehålla verkliga minnen eller personer eller händelser från ens eget förflutna. Det här i kombination med att hjärnan förbereder sig på en massa olika eventualiteter gör att drömmarna kan bli en riktig röra av då och nu, verkligt och overkligt, tänkbart och totalt ologiskt. Samtidigt reagerar vi ändå, både i drömmarna och genom att känna känslor så starkt att till och med kroppen kan reagera. Tänk bara på hur en mardröm kan kännas och vad den kan bestå av.
Det finns massor och åter massor av drömtydare av olika slag som menar att drömmarna är det undermedvetnas sätt att skicka en budskap och signaler om saker man känner eller tänker, saker som man i vaket tillstånd undantrycker eller förnekar. Därom tvista de lärde, det finns så väldigt många åsikter och teorier på det området att vi inte går in på det här. Visst menar psykologin också att det undermedvetna nog kan berätta något för oss genom drömmar, men då kanske vi alla måste besluta själva hur mycket vi vill tro på budskapet i så fall. Kanske en drömtydare skulle anse att dina drömmar betyder att du borde konfrontera de här tjejerna nu idag, medan en annan kanske menar att drömmarna betyder att du nu är redo att läka såren de gav och gå vidare med ditt liv utan dem hängandes i ditt undermedvetna som gamla mardrömsspöken? Det är ju möjligt att de här tjejerna faktiskt sårat dig på ett sådant sätt att ärren fortfarande stramar och kliar?
Jag vet inte. Känner du själv att de här drömmarna betyder något visst för dig? Känner du själv att de skulle uppmana dig på något vis att göra något åt de här tjejerna - eller åt dina minnen och upplevelser av de här tjejerna? Att fundera igenom allt du upplevde med och pga dem skadar säkert inte, eftersom vi många gånger kan få nya insikter genom att gå igenom upplevelser åratal senare. Men, jag läste hörde ett bra citat igår: Bring the past only if you are going to build from it. (Doménico Cieri Estrada). Om det inte ger dig något nytt och bra och konstruktivt att tänka på de här tjejerna, så gå vidare. Avskriv dem då ur ditt medvetande, så kanske du till slut har skällt färdigt på dem i drömmarna. Men om du nu kan komma till något slags avslut i tankarna när det gäller dem, exempelvis få någon lärdom ur er vänskap om hur du kan leva bättre framöver, så var de kanske värda några mardrömmar?
Sov gott och dröm söta drömmar!
Hälsar Liselott