Ensam
23.08.2019
Hejsan! Jag är en tjej på 16 år och har varit ensam sen typ femman. Jag har försökt jobba med mig själv och så och är ganska stabil i mig själv men har inga riktiga kompisar. Så klart talar jag alltid med människor i skolan och på fritidsintressen men får aldrig nån som skulle vila hänga på fritiden. Helst av allt skulle jag vila ha ett squad med folk som accepterar mig och som jag kan hänga med och fattar inte varför just jag inte kan få de. Ja menar jag försöker alltid vara snäll och trevlig och lyssna på andra och alltid ha tid för dem, men då jag behöver nån finns ingen där. Om jag är med någon på fritiden så är det alltid jag som tar initiativet, aldrig nån annan och man kan ju inte tjata på folk hela tiden...de känns som om ingen vill vara me mig och jag vet inte varför? Har varit ensam sen mitt gamla gäng splittrades, jag han liksom inte med:( Jaaaag

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.08.2019
Hej!
Det är verkligen inte roligt att känna sig ensam. Det är modigt och starkt av dig att ta initiativ till att kontakta vänner för att hitta på något, men jag kan också förstå att det blir jobbigt i längden att det är du som alltid tar initiativet.
Det verkar redan som du ändå vågar ta kontakt och pratar med människor. För att skapa en ny vänskapsrelation så behövs det att man tar initiativ, så jag skulle vilja ge dig det rådet att ge inte upp. Våga ta kontakt med nya människor. Du kommer att hitta någon vän som du vill umgås med och en vän som vill planera in saker med dig.
Ibland klickar man inte med vissa människor, så är det bara så kom ihåg att inte klandra dig själv. Du duger precis som du är.  Om det finns någon i din närhet som du känner att du litar på så prata med hen, kan t.ex. vara en förälder. Är det någon av de vänner som du brukar umgås med eller träffa på fritidsintressen som du kan prata med? Ta hand om dig!
Kram, Ida