Första dagen på gymnasiet..hemsk
18.08.2014
Jag började gymnasiet idag, och kände ingen alls från början. Och känns som alla andra kom dit med någon, vet inte vem jag ska vara med och känns som att alla andra redan hittat någon och jag känner mig liksom utanför. Vet inte vad jag ska göra, vill inte bli utanför. Vill då gärna komma in i klassen och känna att jag hör hemma.
Saknar bara min gamla klass där jag kände några bra...de har bara gått en dag men mår så dåligt över detta.
Hjälp!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.08.2014
Hej, det är ledsamt att du känner det sådär. Såklart vill jag ju skriva att det kan vara lite läskigt och spännande i början när man kommer till ett nytt ställe. Det är helt normalt och brukar gå över efter hand när man blir mera van. Men vi fick för ett tag sen en bra lista på hur man ska skaffa nya vänner speciellt i gymnasiet (alltså när man ändå är lite äldre) den ska jag sätta här till dig. Det är en tjej som just börjat på 2:an i gymnasiet som skrivit listan. Hoppas du hittar nåt du kan använda där.
Jag håller tummaran för att det ska kännas bättre redan i nästa vecka, men du måste ge det sin tid, det kan inte hända hockus pockus något ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer listan:
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig, verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.