Gravid?
21.09.2020
Hej! Finns det möjlighet att jag är gravid om jag tog ett dagen efter piller inom 48 timmar efter oskyddat sex. Killen var inne i mig i typ 10 sekunder men han kom inte. Efter detta har jag haft normal mens, men nu har jag märkt att jag är kissnödig väldigt ofta. Kan det finns risk att jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2020
Hej,
På basen av det du skriver, och med tanke på att du har haft normal mens sedan det oskyddade samlaget inträffade så tror jag att risken för graviditet är väldigt liten. Det att du är mer kissnödig än normalt beror sannolikt på någonting annat.
Jag föreslår att du försöker dricka mycket under de kommande dagarna, antingen vatten eller någon sur dryck (t.ex. osötad tranbärssaft) så att dina urinvägar skulle spolas rena. Ibland kan kissnödigheten bero på att urinblåsan är lite irriterad och då är det bra om den får spolas ren. OM dina symtom skulle fortsätta efter det så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare, men kanske det är så enkelt att det är rädslan för att vara gravid som gör att du tänker och känner efter mer än normalt?
Fortsätt att skydda dig då du har sex och var noggrann med att tvätta dig med vatten efteråt så tror jag att problemet kommer att gå över.
Kram
Tessi