Hon är jätte negativ
11.11.2013
Förut när jag hade crush på en kille som min kompis var bekant med så var hon helt anti och nu när jag berättade om en annan som hon inte kände så hade hon också en jätte negativ attityd. Hon var rent utav elak. Har tänkt på det jätte länge, i början när jag hade crush på den där första killen så var hon lite halvt positiv men senare och senare blev hon mer och mer negativ, skulle jag nämna honom nu så skulle hon bara bli irriterad och antingen gå därifrån eller säga att jag ändå inte gjort något åt att jag gillar honom och kan sluta.
Hon är jätte pessimistisk ang mitt liv och de jag gillar men jag förstår inte riktigt varför?
Vi är inte särskilt nära, vi har känt varandra super länge men de senaste 2 åren har vi glidit isär och vi umgås inte på rasterna längre och ibland händer det att vi inte ens hälsar. Så varför tror ni att hon är så negativ ang de jag gillar?
När hon ger uttryck för sina åsikter så gör hon det alltid på ett sätt så att det framkommer att jag inte är tillräcklig för någon av dem men hon formulerar det på ett sådant sätt så att det ska framstå som realistiskt. Skulle påstå att det lät lite avundsjukt faktiskt. Men alltid oavsett vilka tecken dem gett som kan tyda på kärleksintresse så har hon alltid försökt komma något realistiskt skäl till varför det inte stämmer.
Vet ni varför?
Blir jätte ledsen över sånt här, jag har aldrig tyckt att jag är den snygga typen och när någon visar intresse så blir jag ofta väldigt glad men sen kommer hon och säger sina åsikter och då känner jag mig inte lika fin längre.
Och finns det något jag kan säga till henne?
Har frågat henne flertal gånger om hon gillade den ena killen, om hon ville ha honom, sa tom att jag kunde backa om hon ville ha honom men hon sa nej hela tiden så jag förstår inte varför hon inte vill att jag ska ha en pojkvän.
Kan tillägga att jag aldrig haft en pojkvän och hon har haft en när hon var yngre.

Ungdomsinformatören Lena svarar
19.11.2013
Hej!
Vad tråkigt att din kompis beter sig på detta sätt mot dig. Det är ju inget man gör mot sina vänner - det låter som om hon försökte förtöra dina chanser till kärlek och samtidigt hacka ner på ditt självförtroende - så gör man bara inte! Du har nog all rätt att vara ledsen, det skulle nog vi också vara!
Det är svårt att veta varför hon gör så, men det första vi också kom att tänka på var att hon är avundsjuk. Kanske hon inte är avundsjuk direkt på killarna utan på att du är kär. Hon kanske också vill vara kär? Det kan ju hända att hon är avundsjuk på att du kunde ha allt det spännande, härliga, pirriga framför dej och hon inte har någon speciell kille i sitt sikte.
Kanske hon inte vill att ni ska bli "stora" och kära i folk och ihop och sådant - lite rädd för att bli tonåring? Och kanske hon är rädd att du inte kommer att umgås med henne längre om det skulle bli något mellan dig och en kille. Det är vanligt att man "dissar" sina kompisar när man är nykär - kanske fasar för att du skulle göra så och därför är hon så dryg.
Kanske hon vill ha dig för sig själv utan inblandning från någon pojkvän och då förstör hon för dig för att hon inte ska "förlora" dig? Kanske hon känner att hon skulle vara sämre än du om hon inte hade någon och lite "utanför" och hon vill ha dig bara till sig själv. Därför försöker hon få dig att glömma ens möjligheten att "ha någon annan" genom att vara negativ redan från början.
Tyvärr kan vi inte komma med någon förklaring som skulle stämma direkt, men kanske något av de ovannämnda faktiskt kan stämma på henne och hennes tankar...?
Det ända vi tycker du kan säga åt henne är att fråga varför hon är så negativ. Kanske inte rakt ut sådär, men du kan tex börja diskussionen genom att fråga om hon är intresserad av någon kille och prata lite om henne först och sedan kan du smyga in något om den kille du är intresserad av. Om hon då genast blir negativ kan du fråga om hon har något emot honom och varför. Om hon säger nej kan du fortsätta med något i stil med "men varför blev du isf så negativ?"
Vi tycker inte du ska behöva tåla att behandlas på det där sättet - du behöver nog en förklaring till hennes beteende.
Stor kram!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena