Hur kommer man över en kk?
02.09.2019
Hej!
Jag har en vän som som har haft en kk. Denna vän har svårt att komma över henne, fastän de har bestämt att bryta kontakten. Han är rädd att hon inte kommer klara sig själv, eftersom hon använder droger. Min vän sätter all skuld på sig själv och har börjat må psykiskt dåligt. De har fortfarande kontakt och han pratar om henne hela tiden. Det är klart och tydligt att han bryr sig om henne, fastän hans känslor svalnat. Hon är inte bra för honom men han är rädd att hon kommer tappa kontrollen. Vad kan jag som vän göra och säga för att få honom att må bättre? //orolig vän

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2019
Hej,
På basen av det du berättar så kan man anta att förhållandet för din kompis har varit lite "allvarligare" än bara ett kk. På basen av det du berättar kan man också anta att det kanske är ganska bra att de bestämde att bryta kontakten eftersom hen låter ganska instabil. Det din kompis borde komma ihåg, vilket du kan påminna hen om är att man aldrig kan "rädda" en person som inte vill bli räddad. Din kompis är alltså inte ansvarig för sitt förra KK på något sätt, även om jag förstår att det kan kännas svårt att helt släppa taget om en person som har varit betydelsefull.
Undantaget skulle vara om din kompis´kk faktiskt bad om hjälp och ville ändra på sitt sätt att leva, då kan din kompis välja att antingen hjälpa till eller inte - men inte heller då ligger ansvaret på din kompis.
Försök att få din kompis att inse att hen är en bra person som bryr sig - det är aldrig ett svaghetstecken, men att det finns gånger då det inte räcker. Om en person lever på ett destruktivt sätt så kan man inte göra någonting alls (annat än att finnas till) om inte den personen vill ha hjälp. Och ge dig själv cred, för att du ser att din kompis mår dåligt och försöker hjälpa hen <3
Kram
Tessi