Inga kompisar...
23.10.2013
Hej!
Jag har 2 problem. jag börjar med ett problen om skolan. Jag kan inte komma i tid till skolan! Det går inte! ibland kommer jag i tid men det är sällan. Jag skulle vilja ha några tips så det blir lättare att stiga upp.
Fråga2: Jag har inte nå riktiga vänner i skolan. känns som om alla tröttnat på mig. Jag vill bara ens en rikti vän! jag vill umgås med en kompis på fritiden! :'( Snälla hjälp mig!!!
hälsningar från Denundrande... Denundrande

Ungdomsinformatören André svarar
25.10.2013
Hej där!
Vi börjar med fråga 1. Att komma i tid är förstås, och jag antar att du förstår det själv, på ditt eget ansvar. Men visst kan man bli mera effektiv på morgonen. Jag vet med mig själv att jag är lite trög att stiga upp ibland. Jag brukar ställa min väckarklocka i andra sidan av rummet. Då måste jag stiga upp ur sängen för att stänga av den. Då man har tvingats stiga upp och röra på sig är det också lättare att vakna till och man somnar inte om så lätt. Att stiga upp handlar mycket om självdisciplin, och det här kan vara ett sätt att hjälpa den på traven.
Förberede dig också bättre dagen före. Du är troligen effektivare på kvällen innan än vad du är på morgonen. Lägg fram de kläder du ska ha på dig redan kvällen före. Om du äter smörgåsar till frukost kan du ju också göra dem redan på kvällen. Då sparar du kanske den tid som du annars är sen. Sedan handlar det också om viljan att komma i tid. Vill du verkligen vara i tid så hinner du nog. Tänk att du hellre kommer fem minuter för tidigt och får vänta i stället för fem minuter för sent och tvingas skämmas.
Så till fråga 2. Tråkigt om du känner dig ensam i skolan. Ett sätt att få nya kompisar är att börja med en ny hobby på fritiden. Där kanske man kan träffa likasinnade, som i bästa fall också går i samma skola. Det viktigaste i kompisrelationer är att man både ger och tar. Man måste kunna lyssna på sina vänner, lika mycket som de lyssnar på en. Att vara öppen gentemot varandra är ofta A och O för att man ska kunna bygga upp en stark kompisrelation. På länken nedan finns information och tips om hur man kan få mera kompisar. Informationen finns på Decibels hemsida.
http://www.decibel.fi/information/relationer/vanskap-och-kompisar/hur-far-man-kompisar
Hoppas saker och ting börjar kännas bättre!
Ungdomsinformatören André