Jobbig kompis del 2
23.04.2020
Hej! Tack för snabbt svar! Jag har snackat med hen om varför hen mår dåligt o det e väldigt många problem som saker som hänt i barndomen, mobbning på lågstadiet och något problem med kroppsbilden och så. Dessutom blev hen mycket deppig efter att familjen flyttade. Jag känner inte hens föräldrar så bra att jag skulle våga berätta åt dom. Menar du att jag ska tala med en kurator om detta, eller att jag ska tala med min kompis kurator, blev lite oklart.
Jag tänker ta avstånd för det känns inte bra att höra på deppiga grejer hela tiden. Men hur gör man egentligen utan att vara elak? SOS

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.04.2020
Hej igen! :)
Ojdå, sry. Min tanke var att ni gick ännu i samma skola, så att du skulle ha pratat med kuratorn som hen går till. Ber om ursäkt om det blev förvirrande – så det var superbra att du skicka in en till fråga för att kolla upp det. Såklart ska du gå och prata med din kurator ifall du känner att du behöver prata med någon eller att du börjar må dåligt - det kan lätta enormt mycket att bara få prata av sig.
Vad bra att du har pratat med hen om varför hen mår dåligt. Det låter verkligen som hen har det tufft och en hel del att tänka på och ordna upp. Men samtidigt så ska du ta hand om dig själv, så om du behöver ta avstånd så ska du göra det. Berätta sakligt varför, men att det beteende som hen har påverkar ditt mående negativt. Det kan till och med hjälpa hen att försöka ta tag i saken för att ändra sitt mående till det bättre. Bara ett tips är att gå inte till personangrepp – ibland när man är arg och irriterad så kan man göra det. Berätta istället i vilka situationer(vad hen har gjort eller sagt) du t.ex. blivit irriterad och varför.
Fastän det är tungt att ta diskussionen så de det man ska göra, att bara ghosta någon är inte rätt sätt att gå – hen behöver också veta varför ni inte har samma kontakt längre.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida