Jobbiga föräldrar
10.04.2019
Hej! Jag tycker mina föräldrar är jobbig. Alla mina kompisar kommer börja festa och vara ute sent i sommar, medans jag kommer få ligga i min säng och ha det tråkigt. Längasta jag har fått vara utr är till 22.00 medans mina kompisar är ute till typ 02 - 03 på natten... På skolavslutningen kommer de åka till fagerö ( ungdomarna åker dit och ”festar” ) och jag vill också göra det men får inte. Alla kommer åka dit och vara ute länge på sommaren. Vad kan jag göra för att jag också sak få det?

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.04.2019
Hej!
Kan förstå att det känns orättvist (tro mig, jag var i samma sits i din ålder.. jag skulle hem först på kvällen av alla mina kompisar). Dina föräldrar är troligtvis oroliga och rädda för att någonting skall hända dig. Det du kan göra är att diskutera med dem, diskutera sakligt (ett tips här, att vara arg och skrika brukar inte fungera) och fundera varför du måste vara hemma just kl 22.00. Är dom rädda för att något skall hända dig? Kanske ni kan ha något system att ni rings under kvällen och checkar läget? Kanske fråga av dem om du kan få vara en timme eller två timmar längre ut? Så att du skulle behöva vara hemma först 23.00/00.00. Ni behöver antagligen mötas halvvägs i diskussionen för att hitta en lösning, alltså kompromissa.
Jag vet att detta inte är något som du vill höra, men ibland måste man bara stå ut med reglerna när man är i din ålder. Ju äldre du blir så kommer du få mera ”frihet”. Ta vara på den tiden du får vara ut och hänga med kompisarna, istället för att fokusera på den tiden du inte får vara där.
Jag hoppas verkligen ni kommer fram till någon lösning.
Kram, Ida