Känner mig dåligt
12.03.2019
Hej! jag är en tjej på 14 år och går i 8an. Just denna termin dvs vårterminen känner jag mig väldigt dåligt och detta pga mina vänner. De fryser ut mig och när dem ska göra något så säger dem inget till mig utan gör allt utan mig. Allt hända bara helt plötsligt. Jag har pratat med dem och sagt att jag känner mig dålig och utanför men dem bryr sig inte. Jag vet att jag kan prata med en vuxen men det kommer bara göra saken mycket värre. Mina vänner älskade mig väldigt mycket första terminen men u känns det som om dem hatar mig. Vad ska jag göra för något för jag mår verkligen dåligt!!. En tjej kom precis in i vårt "gäng" men det enda hon gör är att kasta ut mig ur gruppen så att hon kan vara själv med dem andra och hon är även taskig mot mig. HJÄLP!!!!!!!!!

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.03.2019
Hej!
Det är inte okej att frysa ut någon. Om dom inte bryr sig när du säger att du mår dåligt och känner dig utanför, så tycker jag att inte är värda dig som kompis. Så ska inte kompisar bete sig mot varandra.
Ja, som du skriver så vore det bra att du pratar med en vuxen, eller bara någon som du litar på. Detta för att du skall kunna prata med någon och att du har någon som lyssnar på dina tankar och känslor. Den tunga känslan kan lätta lite om du pratar med någon.
Om hon är taskig mot dig så säger det mera om henne än om dig. Det är inte tufft eller coolt att vara taskig. Det är endast elakt att vara det. Försök att inte ta åt dig utav de hon gör och säger, för jag tror i grund och botten så handlar det inte om dig utan det handlar om hennes osäkerhet.
Finns det någon av dina vänner som inte är taskig eller fryser ut dig? Eller så kan du försöka ta kontakt med någon annan, som t.ex. någon på klassen eller någon som du tycker är snäll. Börja hänga med de som du tycker är snälla. Hitta nya vänner. Vänner som uppskattar dig och ger dig energi.
Prata med någon som du litar på och ta hand om dig!
Kram, Ida