Känner mig sviken
02.07.2019
Hej! Jag har en pojkkompis som jag alltid brukade ha kul med. Vi skrattade mycket. Men plötsligt ändrades allt. Han började hänga med ett nytt gäng och då kändes det som att han inte brydde sig lika mycket om mig längre. Han lovade också en gång att vi skulle gå till ett café tillsammans men vi har inte gjort det. Han har gått dit flera gånger med sitt nya gäng och aldrig frågat om jag vill följa med. Det känns så taskigt av honom, men jag är så fäst vid honom att jag inte kan hitta någon ny vän. Jag känner också att jag inte kan vara med i gänget för det känns som att de inte gillar mig. Jag har asd men det vet de inte.
Detta gör att jag har ångest varje skolmorgon. Vad ska jag göra? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej.
Det är alltid tungt att känna att man blir lämnad utanför. Antagligen är det inte avsiktligt från hans sida, utan mer någonting som bara har hänt. Men det finns ju heller ingenting som säger att du bara behöver sitta och vänta på att han skall be dig komma på kaffe, du kan ju också fråga honom.
Det är ofta lite liknande med nya kompisrelationer som det är med kärleksrelationer, att man i början är väldigt upptagen av det nya. Så det är möjligt att han just nu är mitt uppe i "förälskelsen" med sitt nya gäng, men att det med tiden kommer att lugna sig lite och ni kommer att hitta tillbaka till varandra. Det enda du egentligen kan göra nu är att följa med och se vad som händer. Föreslå för honom att ni skall träffas, men sätt inte hela sommaren på att sitta och vänta på det, utan gör saker och håll dig sysselsatt. I första och sista hand är man alltid ansvarig för sig själv, och för sitt eget liv. Med det menar jag att du inte kan sätta ansvaret för att DU skall vara lycklig och trygg på honom, utan måste jobba för det själv.
Det ÄR jobbigt då relationer förändras, men det betyder inte alltid att det är en dålig sak att de gör det. Försök att vara öppen för nya saker och nya relationer. Förhoppningsvis är det bara en kort period som du känner dig utanför, men gör själv det DU kan för att det inte skall kännas så.
Många kramar
Tessi