Kille
10.06.2018
Hej, vad betyder det då man har samma hobby som en kille och är och har roligt med killen och andra där på hobbyn. Sedan då man ser killen utanför hobbyn så låtsas han inte känna en? Varför är det så? Finns det några orsaker? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.06.2018
Hej!
Vilken himla bra fråga! Ja, varför beter sig vissa så? Vi har säkert alla råkat ut för det under livets gång - och vem vet, kanske vi själva varit den där som inte känt folk fastän vi borde? För tänker jag ur mitt eget perspektiv så gissar jag att jag skulle kunna göra så här lite i misstag, alltså faktiskt inte känna igen en person jag möter i någon helt annan situation. Som om hjärnan inte skulle kunna koppla ihop var jag sett ett ansikte förr. Det har till och med hänt med en sådan person som jag varit tight med, haft jättekul med, tillbringat mycket tid med osv - men obs, det var en j*kla massa år sedan jag umgicks med den människan då också, inte förra veckan.
Det här med att kunna koppla ihop personer, minnen, platser, dofter, låtar ja vadsomhelst till en viss situation vid ett visst tillfälle är en egenskap vi kan ha mer och mindre av, på samma sätt som namnminne eller förmåga att minnas sin barndom. Det är en egenskap som nog kan tränas upp, eftersom det handlar om nervbanor i hjärnan, men vissa är helt enkelt inte bra på det. Jag kan exempelvis ofta känna igen ansikten, men inte för mitt liv komma ihåg vad de heter.
Men jag skulle gissa att det här med att inte hälsa på någon man borde känna oftare handlar om osäkerhet. Även om de precis vet vem man är, så kanske de drabbas av plötslig blyghet. Kanske till och med total blackout av den? Se, våra österbottniska män (om man skulle dra dem alla över en kam) är inte speciellt bra på just sådana här sociala grejer som att hälsa, smalltalka om vädret, säga hejdå osv. Dessutom låter vi dem lätt komma undan med sitt arttypiska "ugh" och tex att de bara står och hänger bredvid när kvinnorna pratar sinsemellan. Så det kan helt enkelt vara så att han visst kände igen dig, men vågade inte göra något åt saken. Har inte vanan inne, så att säga.
Om han däremot är den jättesociala och pratsamma typen som annars säkert skulle ha hälsat på vemsomhelst, så kan det finnas tre andra orsaker till varför han inte hälsade på dig:
- det var inte läge för det. Tex för att det fanns pojkkompisar med som skulle ha börjat retas ifall han hälsade på en tjej, eller en morsa med som skulle ha börjat ställa en massa jobbiga frågor. Han kan också ha varit helt uppslukad av något annat, hade en mission, tankarna helt på annat håll...
- han gillar inte dig. Det är ju rätt konstigt i så fall ifall han är helt normal och glad mot dig under hobbyn. Men det kan finnas situationer där en del anser att vissa människor inte passar in i ens vardagsliv. Kanske han skäms för sin hobby och inte vill att andra ska veta att han håller på med den, och så är han rädd att du ska avslöja något om den ifall ni börjar prata utanför den? Jo, långsökt, men människor kan ha underliga idéer om vad de anser att är pinsamt, vem som kan räknas som coolt att känna, vem det är "tillåtet" att umgås med... Och inga är så "kranttuga" med sådana här saker som tonåringar... De cringe:ar för minsta lilla, ju ;)
- han är intresserad av dig. Se, även den mest öppna och sociala kan drabbas av ögonblicklig och förlamande blyghet när den de är lite förtjust i plötsligt och oväntat kommer inom synhåll. MEN, här kan det handla om allt mellan att du bara är en person av kvinnligt kön med någorlunda tilltalande utseende i lämplig ålder och endast därför orsakar den här reaktionen (typ lite tjejbaciller-fenomenet), till att han är dödsförälskad i dig och helt enkelt inte klarar av att ens se på dig för han får sån hjärtklappning, handsvett och tunghäfta. Det kan vara allt däremellan, så läs inte in för mycket i den här teorin. Det kan vara så enkelt att han tex strosade runt på stan och höll utkik efter söta tjejer och plötsligt dyker du upp, du som han kopplar ihop med en helt annan bit av livet än den romantiska/sexuella och som han inte ens insett förr att faktiskt är en Tjej. Och så fick han hjärnstillestånd av det och hälsade inte.
Så med andra ord: vi kan inte veta vad som låg bakom hans inte-hälsande. Rätt som det är så var det bara så att ögonblicket att hälsa gick honom förbi. Ibland går det ju så, att man får syn på någon, kanske får ögonkontakt, och så väntar man liksom någon sekund för länge med att höja handen eller öppna munnen och plötsligt känns det alldeles för sent att göra det. Kanske du precis just då svängde dig bort, kanske för att dölja att du blev en pikuliten smula chockad och ledsen för att HAN inte hälsade?
Den som lever får se hur det går nästa gång ni ses. Men är han någon som du gärna skulle känna utanför hobbyn, så gå nu för guds skull fram till honom och säg hej och något om vädret! Låtsas som att inte-hälsande aldrig har hänt och låtsas som att det är den naturligaste sak i världen att prata med någon som man känner via en hobby. Ni känner ju varandra, eller hur? Så låt inte tonårspinsamheten förstöra dina chanser i så fall!
Lycka till, kram, Liselott