Kompis
26.06.2019
Hej, för en tid sen var jag tillsammans med en kille i 4 år. Under den tiden var ja väldigt ung och visste inte så mycket om realtioner. Så det blev till att jag var bara med min pojkvän och lämnade mina vänner i början. Det tog slut och jag började vara mera med min ena vän igen och vi gjorde mycket tillsammans. Nu har jag en ny pojkvän i mitt liv och detta gör min vän väldigt sur även fast mitt misstag inte har upprepats och jag är mycket medveten om att det inte får upprepas. Hon är väldigt avundsjuk (hon har själv ej haft en pojkvän men tror hon skulle vilja ha) och det är därför hon blir sur på mig. Hon sa att om samma misstag händer igen förlåter hon mig aldrig igen och hon bryter vänskapen sådär menat under texten. Min nya pojkvän har själv många vänner och han sa att han vill att ja ska va med mina vänner. Men hon utpressar mig, svarar inte på mina meddelanden, tiger nästan för att jag firade midsommar med honom. Och jag vet inte om det är riktig vänskap? För vänskap handlar väl om att glädjas, tillit å att stötta varandra? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2019
Hej,
Du har helt rätt. En vän borde förstå att detta är någonting bra som händer i DITT liv, och att det primärt handlar om dig och inte om henne. JAg förstår om hon känner sig utanför - det är ett ganska allmänt fenomen att man hänger mindre med sina vänner så man skaffar en partner. Men precis som du säger så har du försökt att vara mer tillgänglig denna gång och det är ju inte speciellt konstigt att du vill spendera tid med din pojkvän. (Betydligt konstigare skulle det ju vara om du inte ville det.)
Jag har dock inget direkt svar på vad du borde göra, om du borde ta upp saken med henne - konstatera att du har en pojkvän som du vill umgås med, och att du vet att det innebär att du umgås mindre med henne men att det inte gör henne mindre viktig för dig. Hon har inte heller rätt att "äga" dig eller ge dig skuldkänslor då du inte är med henne.
Eller, om du helt enkelt skall ignorera hennes surande, eftersom hon själv bär det största ansvaret för sin egen tillvaro. Vill hon vara delaktig så får hon acceptera att du har pojkvän liksom.
Det är nog i den åldern där ni är nu som den konflikten är som störst. Då man är yngre är kanske inte relationerna riktigt lika allvarliga, och då man blir äldre så är det ganska självklart att parrelationen är den som tar upp mest tid eftersom det i allmänhet är sin partner man bygger upp sin tillvaro med. Men i just er ålder har många kanske sitt första "riktiga" förhållande, medan andra inte ännu har haft det och därför kan ha svårt att förstå.
Du är inte en dålig vän trots att du helst skulle vara med din pojkvän. Det är helt naturligt då man är kär, och även senare eftersom man oftast planerar sin framtid tillsammans med sin partner på ett helt annat sätt än man planerar den med sina vänner. Det är helt enkelt så vårt samhälle är uppbyggt. Så var inte så hård mot dig själv. Hon har rätt att känna sig ledsen och lämnad utanför - men det betyder ändå inte att du gör någonting fel. Alltid funker det inte så att det skulle finnas en perfekt lösning som täcker alla områden, utan man får bara försöka göra så gott man kan,
Kram
Tessi