Kompis
01.09.2019
Hej! Hur blir man en bra vän? Jag försöker att vara en bra vän. men jag har mina gränser som betyder att jag inte kan ge med mig på allt osv... och ibland kan det bli för strängt så jag är en dålig kompis och inte ställer upp på något

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.09.2019
Hej!
Vänskapsrelationer kan se olika ut, t.ex. vissa vänner pratar man och delar allt med medans med andra vänner delar man mindre saker med, vissa umgås man bara med i skolan eller så kanske man delar samma fritidsintresse. Detta är helt naturligt att man har olika vänskapsrelationer.
Viktigt att man är lojal mot sin vän och att man respekterar hen. Man behöver inte alltid ha samma åsikt eller tycka och tänka likadant, men det är viktigt att man försöker respekterar varandra och inte förminskar den andra åsikt eller tankesätt. Du får helt klart säga ifrån när du känner att något har gått över din gräns, ta upp det till diskussion och hör din vän i det hela så kanske det inte uppstår en likadan situation i framtiden(din vän bör också höra på dig). Det kan handla om ett enkelt missförstånd. Man behöver inte ställa upp varje gång eller hela tiden, men ibland kanske man måste bita ihop och inte få sin vilja igenom. Va inte för hård mot dig själv!
Ta hand om dig!
Kram, Ida