Kompis problem
22.06.2019
Det är så att jag, Felicia, Rosanna och Alma (inte riktiga namn) har varit bästa vänner i 2 år. Nu på sexan så hade Alma blivit bästa vänner med Selma och Elin och berättar allting åt dom före oss. Rosanna hade då en gång på sexan berättat hennes vikt åt Alma som en hemlighet. Men Alma gick sedan och sa det åt hennes andra vänner som nu vet det. Alma kan också säga saker som ofta sårar andra och är hela tiden inblandad i drama. Rosanna litar då inte på henne och gillar henne då inte särskilt mycket efter saker Alma sagt. Felicia har då också blivit sårad av Alma och gillar henne inte mycket heller. Felicia bjöd ändå henne på sitt kalas medan Rosanna inte gjorde det. Jag och Alma är ändå rätt bra vänner bara att jag inte litar på henne så mycket. När Alma sedan hade kalas så bjöd hon bara mig och några andra tjejer (Elin och Selma t.ex) på hennes kalas. Vi har då farit till stan och sovit över några gånger utan henne, för att vi inte ville ha henne där. Hon hade varit rätt taskig mot Rosanna de senaste månaderna och vi tänkte inte mer på det. Alla vet att när Alma varit yngre hade hon haft cancer och överlevt, sedan har hon också haft problem med depression. Så man vill ju inte göra henne ledsen. Men det betyder ju inte att hon kan vara oshyst mot andra. Idag så åkte jag och jag ensam till henne. Hon märkte att vi hade en grupp utan henne och ville veta mer. Min telefon hade 4% men hon ville ändå göra det. Hon sa att jag skulle ringa dom och fråga vad dom tyckte om henne utan att säga att hon var där. Jag visste att det var en dålig idé men hon gav sig inte. Och jag ville ännu ha henne som vän. Efter samtalet fick hon reda på att de inte gillade henne så mycket. Alma skickade sedan i gruppen att hon hört allt. Jag åkte sedan hem och pratade med Rosanna och Felicia gruppsamtal. Dom förlät mig men inte Alma. Rosanna skickade en långt meddelande om varför hon sagt så åt Alma i chatten och jag tog screen shot och skickade åt Alma som Alma bad mig göra. Innan jag skickade bilden editerade jag bort alla saker efter meddelandet. Hon skickade sedan : vi***s bu*****t falska vänner. Jag tog screen på det också innan hon raderade det och skickade den i chatten, jag gjorde allt det här under gruppsamtalet. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag är ännu vän med Alma men hon hatar de andra. Jag själv litar inte alls på henne och sånt med jag gillar henne ännu som vän. Felicia och Rosanna tycker nu inte alls om henne. Fast jag gillar inte att hon använde mig för att få tag på informationen och lagade mig i mitten av allt. Som om jag bara var rösten som frågade hennes frågor. Jag har själv kommit fram till att mina bästa vänner är Rosanna och Felicia och dom endast. Alma är ännu min vän men inte lika nära som vi en gång var. Hur ska jag göra? Queenlii22

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2019
Hej.
Beklagar att du har fått vänta på ditt svar.
Nja, det är ingen lätt situation du befinner dig i. I er ålder är det ganska vanligt att vänskapsförhållandena förändras, eftersom man utvecklas olika och kanske märker att man inte alls har lika mycket gemensamt längre som man har haft förut. Jag kan inte berätta för dig hur du skall göra, eftersom det är någonting du måste avgöra helt själv - och alla andra inblandade har ju också sin egen vilja och sina egna känslor.
Det jag vill be dig komma ihåg är att det alltid lönar sig att vara vänlig med människor, också de gånger man märker att vänskpen inte är den samma som förut. Att snacka bakom ryggen på någon eller vara långsint brukar oftast inte löna sig, eftersom det i längden tar mycket energi och oftast skapar onödig drama. Så även om du just nu känner att det är Rosanna och Felicia som är dina bästa vänner, så skall ni alla minnas att ALLA människor kan göra fel, och att det knappast var lätt för Alma att sitta och höra på då de som hon trott att var hennes vänner talade bakom ryggen på henne. Hon har givetvis inte heller rätt att sprida vidare era hemligheter till sina nya vänner. Det är det jag menar med att ALLA kan göra fel, men det betyder också att ALLA har ett ansvar för att behandla varandra väl - även om man inte längre är bästisar.
Om du inte litar på henne - så håll det på en sådan nivå att du är vänlig mot henne- men inte berättar saker som du är rädd att hon skulle föra vidare. Sist och slutligen kan man oftast inte påverka hur andra människor uppför sig, så det enda du kan göra är att påverka ditt eget beteende. Var vänlig mot människor - det kostar ingenting - men det betyder inte att du måste vara bästis med sådana som du känner att inte respekterar dig.
Många kramar
Tessi