Kompisar
10.06.2019
Känns som mina kompisar dissar mig. En orsak är att vi har whatsapp grupp jag + mina 4 bästa vänner. Skickade igår ett meddeland att vill nån hänga på tisdag. Ingen svarade men alla hade sett meddelandet. En stund senare skickar "Amanda" nått och alla andra svarade och själv upplevd jag att de dissar mig. Fast de skulle ha svarat på mitt meddelande att int de går så skulle de ha vari bättre tycker ja än att inte svara nått. De har hänt en del drama mellan mig och en annan person som inte hör till whatsapp gruppen men liksom tror inte det har nån inverkan på det att de andra i gruppen dissar mig. Det har också hänt att i skolan före sommarlovet att de springer sin väg och viskar och bara lämnar mig ensam. Har inga andra att vara med så vill ju endå ha nån att vara med och vill inte/vågar inte skick om de vad jag upp lever i gruppen. De kanske inte är så stor sak men de har pågått en längre tid redan. Vad kan jag göra för mår själv dåligt av att känna mig dissad och osynlig. Osynlig

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.06.2019
Hej!
Jag tycker du det är starkt och klokt av dig att fundera vad du ska göra för att inte känna dig dissad och osynlig. Det är inte mycket begärt att förvänta sig ett svar av sina vänner, när man har skickat en simpel fråga. Så som du också nämnde skulle det ha varit helt okej om dom svarat att det inte passar just den dagen.
Man får säga till om man känner sig sårad eller sviken av vänner. För ibland så kan det vara så att den personen/personerna man känner sig sårad av inte har en blekaste aning om att man blivit sårad. Om du lägger mycket tid på att fundera över detta så tycker jag du bra kan fråga av dem om det är något som är på tok.
Om man känner sig dissad eller osynlig så kan det lätt hända att man tar några steg tillbaka och inte vågar ta för sig lika mycket,  man blir rädd för att känna sig dissad igen. Kom ihåg att du duger precis som du är. Här är två tips/övningar på vad du kan göra för att må bättre och stärka din självkänsla. Skriv ner på ett papper fem egenskaper som du tycker om med dig själv. Spara pappret och när du känner igen den känslan av att du känner dig osynlig, så tar du fram pappret och läser den. En annat tips är att varje kväll innan du går och sover så räknar du upp tre händelser/saker som gjort dig glad över dagen. Det kan vara simpla saker som en låt som du hörde, något fick dig att le, sett en film eller umgåtts med någon kompis/familjemedlem. Gör det här varje kväll och ge det tid!
Alla förtjänar vänner som uppskattar och finns där för en! Ifall detta händer igen, så skicka ett till meddelande att kan dom vänligen svara. Ta hand om dig!
Kram, Ida