Lämnad av min bästis!!!
07.12.2016
Jag har en vän som jag träffade för ca ett år sedan. Hon var typ galen i mig å hängde efter mig hela tiden å vi blev bästa kompisar och kom närmare varandra än vad jag någonsin varit med någon annan. Sen på ett kalas så träffade hon en annan tjej å de började snappa men varandra å nu känns det som att hon gillar henne mer än mig. Förut sa hon att jag var bäst,snällast,pålitlig och förstår bra. Hon berättade allt för mig. Men nu säger hon allt detta om den nya tjejen och pratar hela tiden om hur snäll hon är, hur mycket de chattade igår o.s.v. Jag har pratat med henne men hon verkar inte riktigt förstå. Sen så har jag en annan kompis som jag har berättat allt detta för. Nu vill hon att jag ska vara mer med henne än min andra kompis för att ge en "hämnd" men jag klarar det inte riktigt och jag vill inte säga emot henne heller för hon är så bestämd men jag vill inte heller göra henne besviken. Jag är såklart jätteglad att den nya tjejen får min kompis att må bättre men det känns som att jag har blivit lämnad. Ska jag fortsätta vara med henne och göra den andra besviken? Eller ska jag börja vara med den andra istället?

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
09.12.2016
Hej!
Det här är alltid en jobbig situation att hamna i som du har nu. Och tyvärr är det sånt som händer ibland. Man träffar nya människor som man kommer bra överens med medan man glider ifrån andra, ibland helt utan orsak. Precis som du säger så verkar det som att din bästa kompis inte riktigt förstår att du blir sårad när hon bara pratar om den andra tjejen hela tiden. Och om hon inte förstår även om du har pratat med henne så vet jag inte om det finns så mycket man kan göra åt saken egentligen.
Jag tycker inte att du måste sluta umgås med henne bara för att din andra kompis säger att du ska göra det. Det kan bara hända att det inte är så roligt att umgås med henne om du börjar må dåligt av det. Det verkar inte heller som att du kanske mår så bra av att umgås med den andra kompisen heller om hon är väldigt bestämd av sig. Min åsikt är den att man inte ska umgås med människor som man börjar må dåligt av.
Det är synd när det blir så här och det enda man kan göra är egentligen att acceptera att det nu bara blev så här. Det känns ungefär likadant som när man gör slut med någon och sörjer att förhållandet inte fungerade. Vem vet, kanske din bästis börjar sakna dig och vill umgås mer med dig igen, men gå inte och vänta på att det händer för det kan ingen veta om det gör. Finns det ännu någon annan vän som du kunde umgås mera med än dom här två tjejerna?
Du måste själv bestämma hur du gör, det här var bara min åsikt om hur du kunde göra. Här finns det en sida på decibel som handlar om just vänskap och om hur det kan vara om man förlorar en vän. Jag vet att du kommer att göra ett bra val som känns bäst för dig.
Hoppas du känner att det här hjälpte, hör gärna av dig om hur det blev!
Styrkekram //Sessi