Mår skit
17.02.2019
Hej! Tänkte öppna mig har lite nu. Har ett sånnt problem att har kompisar Men de känns som att vissa typ bara tycker att jag är i vägen och stör sig på mig. Om jag pratar om nått så kan de andra börja prata om något annat som att inte de skulle ha hört vad jag har att säga. Det värsta är att har inte det så lätt där hemma. Mina förärldrar är skilda Och är Typ osams Hur jag och min lillasyster ska bo. Har börjat träffa en socionom som jag kan Typ skicka meddelande åt om det är något och vi ska börja Typ gå till stan eller något alltid emmelanåt så att jag får Typ prata Med henne osv. Men just det med mina kompisar så de känns ju inte bra för mig. Har börjat omgås lite med 17-19 åringar via min faster Men har inte pratat så mycket om dem med mina kompisar lite Jaa Men inte tycker jag att det kan inverka på det så mycket. Har alltid varit goda vänner med mina vänner Men nu har allt ändrasst. Vad tycker ni att jag kan göra åt saken? Mår så skit psykiskt av det, får ångest jätte lätt också nuförtiden vet inte varför. Vad kan jag göra åt ångesten? Kan man gå och prata Med typ skolhälsovårdaren eller kuratorn? ??

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.02.2019
Hej!
Det är bra att du har börjat träffa någon som du kan prata med. Jo, du kan mycket bra gå till skolhälsovårdaren eller kuratorn. Dom finns där för att hjälpa. Ditt välmående är viktigt, du är viktig!
Det låter på nått sätt som att din självkänsla brister. Det viktigt att man talar snällt och  tänker positiva tankar om sig själv. Ingen mår bra av att hacka ner på sig själv. Ibland läser man sig in för mycket i situationer och händelser när man mår dåligt. Ibland ser, tänker och upplever man sånt som egentligen inte finns/existerar. Som nu det du upplever att dina vänner känner. Och om du känner att de inte finns där för dig och att du inte mår bra av att vara vän med dem, så försök hitta vänner som ger dig energi. Ibland mister/byter man vänner, och det är inget fel med det. Det händer alla någon gång under livet.
Det är mycket som händer nu i ditt liv, i familjen. Så det är inte alls konstigt att du känner och mår som du gör. Har du berättat åt dina vänner om hur du har det hemma och om hur du mår? Fundera över om du känner dig redo att berätta för dem och om du känner att du litar på dem.  Det kommer inte alltid att kännas så här, det kommer att bli bättre! Ta hand om dig!
Kram, Ida