Mår skit
26.08.2019
Just nu är det så pass att jag mår väldigt dåligt att jag inte vill leva längre. Började årskurs 9 idag och väldigt glad att börja skolan igen o så lärare osv. Då kom stunden när alla 9or samlades i ett rum och jag kommer in sist av alla och har ingen o sitta bredvid eller sitta ngn stans alls. Ser att mina föredetta bästavänner sitter lite längre bort och har tagit plats till sig själva medans jag står där helt ensam utan några vänner alls. Vi bråkade under sommaren pga av att dem tror på en tjej som erkänt att hon inte gillar mig och vill att jag ska dö och hon sa även att hon ska göra allt för att ta mina två bästavänner ifrån mig vilket hon oxå lyckats med. Har tagit detta med skolan och kuratorn men inget löste sig och vill inte ta det med ngn lärare eller vuxen i skolan för det blir bara grupptryck. Mamma har även mejlat skolan men inget löste sig där heller. Mina två bästavänner hänger ju med den tjejen som då sa att hon hatade mig osv och dem tre går i samma klass och jag i en annan med inga vänner alls. Börjar skolan på torsdag igen men vill absolut inte ditt igen för jag orkar inte med vänner och mobbning. Nu när jag ändå går i 9an ska jag fokusera på natonella prov osv men kommer verkligen inte kunna göra det för att detta påminer mig hela tiden liksom att förlora två vänner som man varit med i 6år. Så min fråga är vad ska jag göra för att må bättre och få bort dendär tjejen som ljuger för mina vänner. Helt anonym
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
12.09.2019
Hejsan!
Det var verkligen ingen trevlig början på åk 9 som du berättar om. Jag läste din fråga flera gånger och kunde konstatera att du är jättetaggad inför att börja nian men sen har en person med fruktansvärt dåligt självförtroende och svag självkänsla lyckats förvrida huvudet på två av dina bästa kompisar och fått dem att vända sig emot dig. Jag tänker att vad är riktigt felet med dina kompisar då? Den här nya tjejen måste ju verkligen betyda något enormt mycket för dem. Eller är de rädda för henne? I varje fall så ser jag nog att deras självkänsla inte alls är så bra heller när de går i hennes "fälla".
Du skriver om att detta satt i gång dystra tankar hos dig, tankar på att du inte vill leva längre. Det förstår jag mycket väl, du känner dig ensam och bortstött, saknar dina kompisar och du känner dig maktlös inför denna situation. Du känner dig förnedrad. Mamma har kontaktat skolan och det har inte hjälpt och du är rädd för grupptrycket. Och detta har att göra med ett bråk ni hade i somras när dina kompisar plötsligt valde att tro på någon annan istället för dig, fast de känt dig längre.
Jag tycker att det låter som att du har flera och bättre val än dina kompisar! Du har något som de inte har faktiskt. Du vet att du vill fokusera på skolan nu, du är taggad och förberedd på och framför allt VILL du satsa på skolan. Dina bästa kompisar har inget annat val än att blint lyda den nya tjejen, vilket automatiskt kommer att påverka deras skolframgång och deras eget mående. Men de väljer själv att inte ha något annat val.
Du kan inte få bort den här tjejen som förpestar deras tankar. Men du kan skydda dig själv från deras idiotiska påhopp. Och det ska du göra! Du ska göra det du har bestämt dig för. Sätt all energi på skolan. Det finns andra som har resonerat som du inför sista året i högstadiet. Byt umgänge och börja vara med dem istället. Det här kommer att få dina gamla kompisar att inse att de har gjort världens tabbe som har förlorat en vän som du. Sen skulle jag också rekommendera att du skulle börja gå hos skolkuratorn regelbundet bara för att få stöd i att vara stark och hålla fokus på det som är viktigt.
Lycka till!
Hösthälsningar Camilla