Mens och ppiller
24.11.2022
Hej,
Jag har nu tagit ppiller i 8 dgr, började första dagen på min mens. Varför slutar inte min mens? Det kommer som lite blod nu. Min mens är oftast 5 dgr lång. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2022
Hej,
Då man börjar äta p-piller så ändrar det på kroppens eget system för hur hormonerna produceras, så det är helt vanligt att mensen/blödningarna kan fungera annorlunda än de normalt skulle göra under de första tre månaderna. Det är ingenting man behöver oroa sig över även om jag förstår att det kan kännas irriterande. Försök ha tålamod och följa med situationen. De flesta biverkningar som man kan uppleva då man börjar med p-piller brukar lugna ner sig eller försvinna inom de första tre månaderna, men OM de skulle fortsätta även efter det så kan du kontakta preventivrådgivningen där de skrev ut pillren till dig.
Det "vanliga" är att blödningarna brukar minska då man börjar med p-piller, så min gissning är att det är bara nu första månaden som det fungerar på detta sätt. Men det kan jag givetvis inte säga med säkerhet eftersom alla kroppar fungerar lite olika. Så tyvärr kan jag inte ge något exakt svar på hur länge blödningen kommer att pågå - men oavsett så är den inte farlig eller oroväckande.
Hoppas att pillren passar dig i fortsättningen.
Kram,
Tessi