Min vän med problem
28.01.2019
He, mitt problem är att min vän hela tiden har problem med något och jag fösöker hjälpa henne men jag håller på att tröttna på det för jag får inget tack eller vad snäll du är någon gång som tack för att jag hjälper henne. Har ni/du något tips på vad jag kan göra för att orka med henne för jag vill ju vara kompis med henne? Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.01.2019
Hej!
Kan förstå att det känns jobbigt eftersom hon inte visar någon tacksamhet. Enormt fint av dig att ställa upp för henne. Men det blir tungt om man endast ger och ger, men får inget tillbaka. Jag tycker att du kan ta upp detta med henne, att ibland kan det också kännas tungt för dig. Du har också känslor.
Det enda jag har som råd nu just är att prata med henne, för det kan också stärka er vänskapsrelation. Förhoppningsvis så förstår hon. Fundera ut på vilket sätt du vill ta upp det och förklara hur det känns för dig och i vilka situationer. Här är det viktigt att tänka på att inte anklaga henne, då kan det vara att hon tar det på fel sätt. Försök att förklara hur det känns för dig.
Hoppas det löser sig!
Kram, Ida