Ont i slidan
04.12.2020
Hej, jag är nu 18 årig kvinna och har onanerat i ett par år redan. Har aldrig kunnat föra in mer än 1 finger (max 2) utan att det i slidmynningen börjar ta ont. Har inte heller kunnat använda tampong då det gör jätteont både att sätta in den och ta ut den. Jag är jättenervös inför sex då jag inte ens som upphetsad och våt får in 2 fingrar. Dessutom har jag aldrig tyckt att det är skönt att penetrera något annat än klitoris. Vad ska jag göra? Kommer jag aldrig kunna ha sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2020
Hej,
Jag förstår att det kan kännas otäckt att ens tänka på sex eftersom du upplever en så stor känslighet då du penetrerar slidöppningen. Du är långt ifrån den enda som känner som du gör, men även om det inte finns någon quick fix för problemet så går det att lösa med lite tid och planering.
Ibland kan det vara så att man t.ex. har haft många svampinfektioner eller urinvägsinfektioner som har "lärt" underlivet att vara rädd för beröring. Nerverna blir helt enkelt överkänsliga och reagerar på beröring med att krampaktigt dra ihop sig. Det som hjälper är då att lära kroppen "rätt" sätt att reagera.
Jag tycker att det är bra att du onanerar, och fortsätt gärna med det på precis det sätt du gör nu. Det är meningen att det skall vara någonting som känns skönt och inte orsakar stress. Men t.ex. efter att du har onanerat (eftersom musklerna då oftast är avslappnade) så föreslår jag att du försöker vänja slidan vid penetration. Till att börja med bara med ett finger. Använd gärna glidmedel så att det går så lätt som möjligt. Till att börja med är fingret ofta bättre än något annat föremål eftersom du har känsel i fingret också - så du vet hur försiktig du behöver vara. Om det gör ont redan då du rör vid slidöppningen (d.v.s. redan innan du kommer in), så försöker du sätta en siffra på din smärta. Och om det t.ex. gör ont på siffran åtta - så försöker du hålla kvar fingret tills smärtan har minskat med hälften, d.v.s. till en fyra.  Sedan får du upprepa detta tills du utan smärta (eller med minimal smärta) kan lägga in ett finger. Efter det kan du byta till ett större finger, eller till något annat föremål som har en lite större grovlek än fingret.
Du kan använda egentligen vilket föremål som helst så länge det är helt och rent och inte kan gå sönder. Trä gärna en kondom på det så vet du att föremålet är rent. Det finns "riktiga" vaginala dilatorer, men de kostar ganska mycket, och egentligen är poängen bara den att öka storleken på föremålet stegvis så att dina nerver vänjer sig.
Det bästa du kan göra är att inte stressa, utan se det som ett projekt över en längre tid. Att du stegvis kommer att bli mer bekväm. På basen av det du skriver är det svårt att veta om det rör sig om vaginism eller helt enkelt att du är spänd - på sätt och vis är det samma sak men vaginism tar längre tid att jobba med, medan spändheten beror mer på en nervös reaktion.
Jag föreslår att du inte försöker använda tamponger eftersom jag tror att det kan göra mer skada än nytta. Tamponger är inte alltid snälla mot slemhinnorna i underlivet och i just ditt fall skall vi inte reta upp slemhinnorna mer än nödvändigt.
Jag förstår att det känns som att du har en viss tidspress för att du också vill komma närmare sex med en partner, men kom ihåg att poängen med sex är att det skall vara roligt och skönt - inte att man skall tvinga sig till någonting bara för att få det gjort. Börja med att bli sams med kroppen så tror jag att det kommer att lösa sig.
Tveka inte heller att ta kontakt med en gynekolog om du har frågor, eller skicka in på nytt.
Många kramar
Tessi