Planera graviditet
04.12.2020
Hej! Jag funderar på en sån sak att när man vill planera en graviditet, vart ska man vända sig för att få tillförlitlig information om hur/vad man ska göra? Exempelvis om man behöver ta några tillskott, folsyra och vad annat man ska tänka på för att inte riskera fostrets hälsa i början av graviditeten (och förstås under hela graviditeten).. det finns ju mycket information på nätet men jag tycker att olika källor kan säga emot varandra så att man inte vet vad som stämmer..
Tack på förhand! En fundersam själ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2020
Hej,
Ja, jag förstår vad du menar. Dels kan olika källor säga olika saker, och dels kan rekommendationer ändra ganska snabbt. Förr var det t.ex. så att man rekommenderade att gravida kvinnor skulle äta ingefära för att minska graviditetsillamående medan rekommendationerna senare ändrade till att man skall undvika det helt.
Så det absolut bästa är om du försöker följa vad du själv mår bra av. Ät vanlig mat, sov tillräckligt och rör på dig lagom mycket. Det finns egentligen ingenting du måste göra då du planerar att bli gravid, och jag är inte säker på att det finns så mycket forskningar om vilka saker som sist och slutligen har någon inverkan. Bra är det givetvis om du undviker alkohol och tobaksprodukter redan i det skedet (eftersom det minskar chansen att bli gravid) men i övrigt så borde det räcka med helt vanliga vitamintillskott. Vill du vara säker så kan du ta de kosttillskott som rekommenderas åt gravida (t.ex. MultiTabs raskaus).
Eftersträva att må så bra som möjligt själv och stressa så lite som möjligt. Det är nog viktigare än exakt rätt mikrogram av specifika mineraler och spårämnen.
Kram
Tessi