Qlaria p piller mensen
12.06.2021
Hej! Jag har tagit qlaria p piller nu i över en månad och fick så sjukt mycket mens efter att jag tog dom 4 sista tabletterna i kartan (dom röda och vita) och mensen blir så jobbig för ena dagen blöder jag knappt nånting och sen kan jag helt plötsligt kan jag blöda så mycket så det påriktigt rinner ner till låren. Tog den första röda tabletten ungefär i måndags och mensen började ganska lätt men känns som att den bara blir värre. Och nu (12.6) håller den fortfarande på och nu på kvällen känns det som att det blev mer än nånsin. Så undrar om det går att på nästa karta skjuta upp mensen genom att inte ta dom sista 4 tabletterna. Men undrar att är man fortfarande skyddad då eller måste man använda kondom? Vill verkligen att mensen ska ta slut men vet inte när och om den ens kommer göra det. Har också otroligt lågt järn värde pga mensen och läkaren rekommenderade att jag skulle fortsätta med p pillrerna nån månad till för att se om mensen minskar men vet inte hur jag ska göra om mensen bara blir värre.
Tacksam för svar. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2021
Hej,
Man brukar rekommendera att man fortsätter att äta sina p-piller i minst tre månader för att se hur de passar. Många av de biverkningar eller problem som man kan uppleva i början kommer att försvinna inom 3 månader. Jag förstår att det känns jobbigt om dina blödningar är väldigt rikliga men som sagt behöver det inte innebära att de alltid kommer att vara det. Det är mycket nytt för kroppen att lära sig då man börjar äta p-piller så försök att ha tålamod.
Jag rekommenderar att du skulle äta alla piller under de första tre månaderna, och med andra ord inte äta flera kartor ihop eftersom din kropp ännu kämpar med att förstå vad som händer. Förhoppningsvis hinner läget lugna ner sig under de kommande månaderna och efter det kan du välja att göra det. Hur det påverkar en att äta flera kartor i sträck är individuellt. Vissa kan göra det utan problem medan andra får mellanblödningar, och det vet du först då du testar.
Om du äter hela kartan och går över till nästa (men utan att äta sockerpillren) så är du fortfarande skyddad och behöver inte använda kondom.
Och du kan alltid ringa till preventivrådgivningen om du är osäker på hur du skall göra.
Kram,
Tessi