Rädd för gymnasiet
28.07.2014
Jag ska börja gymnasiet nu till hösten, och är jätte rädd att jag inte ska passa in eller få några nya vänner.."hur gör man"?
Sen skulle jag jätte gärna vilja umgås med killarna, har bara varit med i tjejgäng förut men skulle vara kul att vara med båda!
HJÄLP Orolig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.07.2014
Hej kära orolig, vi väntar på svar från en som just gått ut ettan i gymnasiet och borde kunna ge dig tips och råd. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom svaret:
Då man börjar i gymnasiet är folk oftast lite mognare än då man började högstadiet och det är oftast lättare att lära känna nya personer. Det är iaf min erfarenhet. Här kommer en lista på hur du kan göra:
1. Gör ett bra första intryck, se glad och öppen ut så att folk förstår att du gärna vill lära känna dem och att du är en glad och social person.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hoppa in i diskussionen" bara genom att säga nåt, t.ex hålla med om något eller komma med någon egen åsikt, typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar med dig, undvik att  verka uttråkad eller som att du inte bryr dej.
4. Om nån går ensam kan du gå fram och fråga något, vad som helst, det behöver int ens vara något du undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan du bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att höra om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med nån du inte riktigt känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket på hur du ska vara och vad du ska säga, var bara dej själv, då kommer folk vilja vara med dej och så blir det inte jobbigt  senare heller eftersom du inte har gett sken av att du skulle vara nån du egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar och hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med pojkar.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar, kom med i diskussioner, skratta, skoja, bjud på dig själv, visa att du är en trevlig person.
10. Våga ta kontakt, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Hör gärna av dig igen om du funderar över något mera, hälsar Carolina