Saknar min bästis?
08.03.2019
Hej. Jag har en kompis som förändrats jätte mycket sedan vi började högstadiet. Hon har ändrat allt från stil till värderingar. Vi har känt varandra många år och har såklart ändrats mycket som personer så därför är vi ganska olika men ändå varit nära kompisar. Hon är ganska introvert medans jag är ganska utåtriktad och umgås gärna med många på raster och fritid etc. Nu har hon träffat 1 kompis som är mer som hon och jag kan känna att jag blir bortvald även om vi ungås mycket. Hon pratar inte längre om problem eller sånt med mig längre. Jag har kompisar och så men saknar den relationen vi hade förr. Har pratat med henne om detta men hon påstår att hon tycker att vi har den relation vi alltid haft och att ifall hon verkar "off" så är det för att hon inte trivs bland mycket folk. Ska jag bara ta å acceptera att det är såhär eftersom jag har många andra kompisar eller vad ska jag göra? Saknar typ henne.

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.03.2019
Hej!
Det är bra att du pratat med henne angående detta och det du kan göra nu är att lita på det hon säger. För att hon har träffat en kompis behöver inte betyda att er relation försvinner helt, den kanske bara ändras för en tid framöver.
Visa att du vill vara vän med henne och att du bryr dig, på så sätt vet hon att du finns där. Om vi vänder på det hela och säger så att du skulle dra dig undan och inte ta kontakt med henne, så kan det vara att hon inte tror du vill vara vän med henne mera. Så visa att du bryr dig och prioriterar er vänskap.
En vänskapsrelation kan variera mycket under en tid, som att ibland kanske man har kontakt hela tiden varje dag medan i vissa perioder kanske man har mindre kontakt. Så jag skulle säga att oroa dig inte och lita på hennes ord. :)
Kram, Ida