Ska jag bli vän med henne igen
16.01.2019
Hej!
Jag är en tjej på 17 år gammal. Jag har haft en vän ända sedan förskolan, men ”slutade” vara vänner sommaren 2017.
Ett flertal gånger när vi börjat umgås med nya vänner så har hon ”dissat” mig och varit med dom istället och lämnat mig utanför. Vi var på en fest den sommaren och då blev jag helt utanför och hon pratade knappt med mejj.
Jag pratade med henne sen och sa att jag inte kunde vara vän med henne längre eftersom jag inte mådde bra.
Nu på den senaste tiden har hon börjat söka kontakt igen i skolan. Jag förstår inte varför men min mamma säger att det kan vara för att jag snart fyller 18 år.
Så min fråga är hur ska jag göra? Förvirrad tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.01.2019
Hej!
Jag tycker det var väldigt starkt gjort av dig att avsluta vänskapen med henne. De finns olika sorter av vänskapsrelationer, vissa kan man prata om allt med och man litar på dem fullt ut. Vissa däremot kanske är sådana personer som man bara hänger med, men inte delar med sig av allt i ens liv.
Så det du kanske måste fundera över att, vill du vara vän med henne och litar du på henne? Det är viktigt att du är medveten om ditt välmående i vänskapsrelationen, tar vänskapsrelationen mer än vad den ger. Investerar du jätte mycket, men får ingenting tillbaka så är det inte en lyckad vänskapsrelation.
Som du säkert vet, så vänner kommer och går under hela livet. Det finns en rad olika anledningar varför men det kan vara t.ex. att man växer ifrån varandra, man blir sviken eller så inser man att man inte har något gemensamt och inget att prata om. Om hon tar kontakt med dig nu, så är det upp till dig vad du vill göra. Vill du ge henne en till chans? Och varför isf? Eftersom du inte vet varför hon tar kontakt, så kan du vara på din vakt så du inte blir sviken igen. Det kan ju vara så att hon även har lärt sig något från att du avbröt vänskapen, att hon saknar dig. Det är jätte bra att du kan prata med din mamma om detta, så du har ett stöd från henne i detta.
Kram, Ida