Tappar hår i snabb takt
10.06.2021
Hej Decibel!
Mitt hår har blivit mycket tunnare än tidigare och det skrämmer mig lite. Jag vet att man tappar mer än hundra hårstrån per dag, men jag kan med säkerhet säga att det har ökat. Jag hittar mitt hår överallt, det fastnar mer i hårborsten och det har t.o.m. lett till att avloppet i duschen måste rensas oftare än vanligt. Jag märker också att mitt hår är signifikant mindre pga. att jag känner att det inte är lika tjockt om jag lägger håret i hästsvans och när jag har det löst så ser man att det inte är lika "tätt". Mitt hår är axellångt. Vad kan detta bero på och hur kan jag lösa det?
Det enda som ändrats i mitt liv de senaste månaderna är att jag har slutat med p-piller (har hållit på med p-piller i drygt 3 år). Mitt hår har också fått en tendens att bli smutsigt snabbare än vanligt. Har inte bytt hårprodukter eller andra hårvanor.
Hoppas ni har några idéer!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2021
Hej,
Jag tror att ditt håravfall beror på att du slutat med dina p-piller. Det är ganska vanligt att hormonella förändringar kan leda till håravfall. Samma sak brukar hända under graviditeten - att håret då är tjockt och man inte tappar lika mycket - men efter förlossningen tappar man istället mer hår än normalt. Det beror på att hormonnivåerna också styr hårets livscykel.
Så jag tror att du så länge du har ätit dina piller har tappat mindre hår än normalt - men nu då du har slutat med dem så tappar du istället mer hår på samma gång. Det märks ju extra bra om man har långt hår eftersom bara ett enda hårstrå då upplevs mer än om du skulle ha riktigt kort hår.
Efter förlossningen brukar håravfallet vara "som värst" de första 3-4 månaderna, och efter det bli normalt igen, så jag gissar att det kommer att vara på samma sätt för dig (även om det alltså inte handlar om förlossning utan om förändringar i hormonnivåerna p.g.a. att du slutat med p-piller.)
OM håravfallet skulle fortsätta så kan du kontakta en hälsovårdare/läkare som för säkerhets skull kan kolla upp dina sköldkörtelvärden, men just nu verkar de hormonella förändringarna som den mest sannolika anledningen.
Kram,
Tessi