Tillåtelse
07.07.2022
Hej! Jag och min flickvän har varit tillsammans 11 månader när jag skriver detta, vi ska till soliga Turkiet tillsammans om exakt 2 månader, det är hennes allra första utlandsresa någonsin och kommer därför antagligen bli ganska underbar upplevelse för henne.
Hon har en stund redan pratat om hur mycket hon skulle älska att förlova sig men jag har med avsikt visat mycket svalt intresse inför det när hon tagit upp det för att inte lyfta hennes förhoppningar, och därav tänker jag att överraskningen blir större när jag väl gör det, för enda sedan vi blev tillsammans visste jag att detta var kvinnan jag ville leva mitt liv med. Jag har tänkt "pop the question" på Grekland när vi åker dit, har redan ringarna klara.
Min fråga är; tycker ni jag ska fråga hennes far och mor om deras välsignelse för att visa respekt eller är det för gammaldags? Känns på ett sätt som att jag borde göra det, det känns som det rätta men är redan nu dödligt nervös och är därför på ett sett ganska sval till den aspekten att fråga föräldrarna... Älskar min kvinna mest av allt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2022
Hej,
I denna sak tror jag att du helt skall följa din egen magkänsla. På sätt och vis är det ju en fin sed att be om föräldrarnas välsignelse, men å andra sidan är det ju inte deras åsikt som är viktigast i frågan utan din flickväns. Vad händer t.ex. om de av någon anledning skulle säga nej eller be dig vänta? Då blir det betydligt krångligare eftersom du då går direkt emot deras vilja om du friar till henne.
Så om du vill ta upp saken med hennes föräldrar så skall du göra det, men hon är en egen självständig och myndig person som har rätt att fatta sina egna beslut, så det är inte "fult" att inte involvera dem heller.
Lycka till oavsett.
Kram,
Tessi