Tips på hur man får någon att må bättre?
20.03.2018
Hej! Jag har såå många kompisar&nära som mår dåligt, och jag vet inte riktigt vad det bästa sättet att hjälpa dom på är...
Vissa mår dåligt över familjen, vissa över deras förhållanden osv. Men vissa vet jag inte varför mår dåligt, skulle kännas bra att kknna hjälpa dem..
Har ni nå tips på vad jag kan göra själv?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Jag tror inte att det finns några patentlösningar, och du kan ju inte lösa dina vänners problem - det är inte heller din uppgift eller ditt ansvar. Men det du KAN göra, och som inte alls är en oviktig uppgift är att lyssna och ställa upp.
Det viktigaste är antagligen att fortsätta fråga hur de mår, och be dem berätta då de känner att det är tungt. Du kan vara en trygg famn och en fast punkt i deras tillvaro. Det är någonting otroligt värdefullt att ha då man mår dåligt - oavsett vad som är orsaken.
Du kan också försöka muntra upp dem genom att hitta på saker att göra med dem. Det behöver inte vara så avancerat. Din tid är kanske huvudsaken. Då man själv mår dåligt och är nere så är det skönt att det finns någon som fortsätter att fråga hur man mår, som fortsätter lyssna fast man har sagt samma sak många gånger förr, och nån som kan uppmuntra och pigga upp en då det behövs.
Jag tycker egentligen att du kan fråga dem ganska rakt vilken sorts hjälp de själva tycker att de vill ha för dig. Om de själva får formulera det så minskar det också risken för att det skall bli för mycket, så att de känner sig mer stressade än lättade av själva hjälpen.
Kom ihåg att ta hand om dig själv också. Det är så värdefullt och fint att du är så mån om dina vänner!
Kram
Tessi