Vad ska man tro på?
15.10.2021
Hej, jag har läst att mjölk skulle vara farligt att dricka där det står att forskare kommit fram till att om man dricker mycket mjölk så ökar risken att dö i förtid + risken för hjärt och kärlsjukdomar skulle öka. Jag dricker rätt mycket mjölk och forskarna själva sa att de va oroade över denna forskning vilket de ser som ”allvarligt”. Sen så finns det en annan forskning som visar på motsatsen, att risken för konsekvenser inte är höga. Men det finns många forskning som dock visas när man googlar om det negativa man hittat. Vad ska man tro på? Stina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Jag förstår din förvirring, eftersom jag själv också kan bli lite yr då jag läser rekommendationer från olika håll. Inte bara då det handlar om mjölk utan om massor av olika saker; ägg, morötter, ingefära o.s.v.
Jag kan inte påstå att jag heller skulle sitta på några absoluta svar om mjölk, men jag kan kanske hjälpa till att översätta lite. I Finland har vi en lång historia av att ha druckit mycket mjölk, och historiskt sett har det varit viktigt speciellt för barn att dricka mjölk eftersom mjölken har hjälpt till att motverka undernäring som under svåra perioder har varit ett problem i vårt land. Efter det har mjölkdrickandet "lämnat på", trots att det idag är ganska få finländare som skulle löpa någon risk för undernäring. Så det som forskningarna har kommit fram till är kanske främst att det idag inte finns så många hälsofördelar som vi har trott med den mjölkkonsumtion vi har - eftersom det idag finns andra sätt att få i sig de näringsämnena.
Men jag har inte heller läst någon tillförlitlig forskning som skulle peka på att mjölken skulle vara direkt skadlig. I största allmänhet är det ganska svårt att ta fram den typen av resultat eftersom de flesta äter en ganska mångsidig kost som består av flera olika mjölkprodukter (ost, smör, yoghurt o.s.v.) så det är svårt att peka ut mjölken som den enda skurken då det antagligen handlar om mer än så. "Risken" med mjölk, jämfört med att dricka vatten (och då avses antagligen bara vuxna personer som har vuxit klart) är att mjölk innehåller mer fett än vatten, och att man idag sannolikt får i sig tillräckligt mycket fett från andra källor. Därför går det kanske att koppla ett högt mjölkintag till hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det i största allmänhet kan handla om ett för högt intag av fett - medan det sannolikt inte beror på mjölken i sig. Förstår du vad jag menar?
Du är i en ålder då du ännu växer och behöver näringsämnen från många olika källor. Därför tycker jag att du med gott samvete kan fortsätta dricka mjölk om du tycker om det. Och för de som inte tycker om att dricka mjölk så finns det andra källor att tillgodose sig de näringsämnena. OM du skulle vara direkt överviktig så kanske det skulle vara en idé att byta ut en del av mjölken mot vatten, men är du normalt byggd och rör på dig regelbundet så ser jag ingen anledning att krångla till det med just mjölken. Och om vi tänker nationellt på problemet med övervikt i Finland så är det nog inte mjölken i sig som är boven utan det finns nog andra anledningar.
Ingen stress <3
Kram
Tessi