Vet inte vad jag ska göra med mitt liv.
12.08.2019
Hej, jag var tillsammans men en kille som jag gjorde slut för lite över ett år sedan då han började bli våldsam. Jag tappade väldigt mycket kompisar för att jag var med han för ingen tyckte om honom och det var flera kompisar som jag inte fick va med för att han inte ville det.
Förra sommaren började jag dricka väldigt mycket, nästan varje helg och varje gång så mycket att jag inte minns eller visste vad jag gjorde, för ville glömma bort vardagen och tänka på annat.
Efter allt som hände med han och i fyllan så har jag nu tappat typ alla mina vänner.
Har färdigt skolan nu och jobbar bara så när jag inte jobbar sitter jag hemma och gör ingenting.
Så frågan är väl hur hittar men nya kompisar, och en hobby? Viola

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.08.2019
Hej!
Tack för din fråga och vad bra att du skrev en fråga!
Det har hänt väldigt mycket i ditt liv den senaste tiden. Klandra inte dig själv eller överanalysera det som hänt. Gör det du känner för, t.ex. vill du hångla med någon person så gör det, det är ditt val och du ska absolut inte tänka på vad andra har för åsikter om det.
Har du pratat med dina tidigare vänner? De som du tappat kontakten med efter allt som skett. Ifall du känner att du saknar någon av dem eller att det finns någon som du skulle vilja återuppta kontakten med så gör det. Jag vet inte alla detaljer eller situationer som hände mellan dig och dina vänner och vad som orsakade att ni tappade kontakten, men prata med hen/de. Finns det något som du är ledsen över så berätta det och berätta också om det finns något som du kände dig besviken på.
När det gäller att hitta en ny hobby, så skulle jag råda dig att skriva en lista på saker som du kunde tänka dig att göra. Det kan vara precis vad som helst. Kolla upp vilka föreningar som finns i din hemkommun/grannkommun eller fast kolla upp fritidsverksamhet och kurser som kommunen ordnar. Kanske det finns någon intressant kurs du kunde börja på.
Ta dig ut t.ex. på en promenad när du känner att nu har du varit hemma och inomhus för länge. Lyssna på t.ex. musik eller en podd. Om du känner att ditt mående inte blir bättre, så prata med någon av dina föräldrar, ungdomsstationen Fiilis eller bara någon som du känner att du kan prata med och litar på. Våga be om hjälp! Vi alla mår dåligt ibland!
Ta hand om dig!
Kramar, Ida