Vill ha tillbaka min kompis :(
18.07.2019
Hej jag mår väldigt dåligt just nu och kommer nog göra det ett tag till pga en person. Jag har gått i en skola sen 4an och just nu ska jag börja 9an. Första dagen i 4an hitta jag en kompis som jag varit med och är bästa vän med nu oxå men vet inte om vi är det längre pga en tjej. I 8an var vi alla tvungna att sära oss så min bästavän går i en annan klass nu och jag oxå men nu ska vi iaf börja 9an. Min kompis går med en tjej där som hon tycker om men dendär tjejen tycker absolut inte om mig och vill att jag ska dö osv. Den här tjejen då skrev massa elaka saker till mig en dag när jag var utomlands vilket lede till att jag blocka henne sen dagen efter så tig hon bort allt hon skrivit och lagt till så att mina sms ser väldigt elaka ut och visat det till min bästis så nu hatar min bästis mig och vill inte snacka med mig längre och jag mår verkligen jätte dåligt. Denna tjej som då är elak mot mig har blivit kontaktad hem förut av flera lärare plus kuratorn men fortfarande inte fattat sen innan. Vad ska jag gö hjälp mig Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.07.2019
Hej!
Prata med dina föräldrar, någon på skolan t.ex. kurator eller någon lärare. Berätta om situationen för någon som du litar på. Den här tjejen mår antagligen inte bra eftersom hon beter sig sådär elakt mot andra, men det är ingen ursäkt för hennes beteende.
Kan du på nått sätt träffa din bästa vän? Endast ni två. Berätta vad som hänt och vad du egentligen har skrivit och sagt. Entanke som slår mig är att hon som är elak mot dig är avundsjuk på er(din bästis och din) vänskapsrelation. Kom sedan ihåg att man kan ha flera vänner och flera bästa vänner. Det betyder inte att man är sämre kompisar ifall ens bästa kompis har en annan vän.
Jag tycker det är väldigt bra gjort av dig att blockera henne. Sjunk inte till hennes nivå och skriv eller säg elaka saker tillbaka. Prata med din bästa vän, jag hoppas verkligen hon tror på dig och förstår dig.
Ta hand om dig!
Kram, Ida