Vill hjälpa min vänn
29.10.2018
Hej! Min vän har fått självskadebeteende. Jag och några andra är oroliga över henne... Kan vi hjälpa henne på något sätt eller borde vi prata om det till Typ skolhälsovårdaren eller något liknande? Oroliga vänner..

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.11.2018
Hej!
Vilken tur hon har som har vänner som ni, vänner bryr sig. Kan bara tänka mig hur de känns och att man är orolig när ens kompis inte mår bra, när man även skulle så gärna vilja hjälpa. De finns sätt att hjälpa någon som mår dåligt, ibland behöver man ha tålamod. Om någon mår dåligt så kan de ta tid för den att inse att man behöver hjälp eller att ens ta emot hjälpen som erbjuds.
Fråga alltid hur hon mår, ni behöver inte hitta lösningar till henne utan visa att ni finns där och lyssnar. Om hon väljer att inte svara eller att ni märker att hon döljer nått, fortsätt att fråga hur hon mår varje gång ni ses, förhoppningsvis till slut så öppnar hon upp sig.
Ni kan prata med henne och be henne gå till kuratorn och om hon vill så kan ni gå med henne så hon inte känner sig ensam. Om hon väljer att inte ta kontakt med kurator, så gå då till kuratorn och berätta att er vän behöver hjälp. Om hon inte får hjälp den vägen, så berätta för någon annan vuxen som ni tror kan hjälpa till, de kan till exempel vara en förälder eller lärare. Om de någon gång så att hon skulle behöva akut hjälp så kolla in decibel.fis Hjälp sida, där det är listat upp olika ställen som man kan ta kontakt till om man behöver hjälp.
Hoppas verkligen din kompis får hjälp och att hon börjar må bättre!
Kram, Ida