Kopparspiral
20.05.2021
Hej, min gynekolog rekommenderade en kopparspiral till mig. Så jag funderar nu. Min pojkvän och jag har distansförhållande detta året vi ses vart fjärde vecka i två veckor. Då har vi typ sex varenda dag. Jag funderar om jag ska lägga in den eftersom han inte kommer så lätt under sex. Så vi har klarat oss utan prevmedel två år. Men jag tror att genom att ha ett preventivmedel som inte märks på de sättet utan vi kan fortsätta som vanligt skulle han kanske slappna av och komma? Och så funderar jag på allt med kopparspiral får jag den gratis? Är det värt att testa?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2021
Hej,
På den ort du bor är inte preventivmedlen automatiskt gratis för alla unga personer, MEN om det är första gången du skall ha ett preventivmedel så har du rätt till en gratis kopparspiral eller ett hormonellt preventivmedel i 3 månader. Så eftersom det i ditt fall skulle vara kopparspiralen som skulle vara aktuell så skulle det lösa sig.
Jag tycker INTE att ni skall fortsätta ha sex utan preventivmedel bara för att han har svårt att komma. Som du säkert vet så kan det finnas levande spermier även i försatsen och han känner inte själv av försatsen, så att förlita sig på att han inte får utlösning är inte ett säkert preventivmedel.
Det kanske största "problemet" med kopparspiral är att blödningarna kan bli oregelbundna och i vissa fall öka, medan andra tjejer inte har några problem alls med det. Jag tycker att du skall diskutera igenom biverkningarna med barnmorskan/gynekologen och beroende på ditt eget hälsotillstånd (t.ex. blödningarnas mängd och mensvärk) ta ställning till saken. Du förlorar ingenting på att testa.
Kram,
Tessi