Körkort som 17 åring
23.06.2020
Hej! Jag är en 17 tjej som har två skilda föräldrar som bor i två olika städer ca 40km från varandra, och jag brukar vara 2-3 i veckan hos min pappa.
Min mamma har inte ett körkort så det blir så att min pappa bara kör eller så tar jag bussen om det kommer en i bra tid. Så min fråga är finns det möjlighet att få bilkort för det här? Jag har hört folk som fått dispans om dom har långt till träningar eller skolan.

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.06.2020
Hej!
Vi kan inte tyvärr inte svara på den frågan. Det är endast Traficom som kan säga ifall det blir beviljat eller inte. Jag skulle råda dig att ansöka. Det värsta som kan hända är att det inte blir beviljat och det är inte så farligt. Enligt det du skriver så skulle du vara i behov av det så. Förstås krävs det lite jobb från dig för att skicka in ansökan.
Här kan du läsa mer om va ansökan ska innehålla. :)
Lycka till!
Hälsningar Ida