Kristendomen
16.02.2020
Hej!
Jag har en fråga gällande bibeln. Du vet väl på 1950-talet så hittade man en del texter som skrivna av kvinnor som handlade om jesus. Så hur vet man då att det inte finns texter där jesus berättar att det är okej med homosexuella och kvinnliga präster o.s.v.? Jag har också en fråga gällande trosbekännelsen. Den skrevs ju ihop på 300-talet av kejsar Konstantin (eller han lät skriva den) så hur vet man det här om att fadern, sonen och den heliga anden hör ihop och är samma person? Jag har ocså en kort fråga om Eva och Adam. Hur kommer det sig att det inte blev inavel? Nyfiken
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
24.02.2020
Hej och tack för dina frågor.
Visst blir det inavel om vi tolkar skapelseberättelsen bokstavligt, men texterna låter ju oss ana att det fanns också andra människor än Adam och Eva utanför paradisets portar. Man ska nog inte ta nån religions skapelsemyt bokstavligt. De har andra poänger.
Och jo, det finns säkert skrifter från Jesu tid som vi inte ens hittat ännu. Och i Nya testamentet säger Jesus för det första inget om homosexualitet, utom att han själv är en gestalt som behandlar alla kön lika värdefullt kärleksfullt. Kanske Jesus var bisexuell.
Sen låter ju Jesus just kvinnorna vara de första vittnena till uppståndelsen och hon som "födde Ordet" och var i prästerlig tjänst på det sättet var kvinna. Så om vi vill följa Jesu exempel blir det omöjligt att diskriminera kvinnor och förbjuda kvinnor att bli präster.
Så svaret är JA på alla dina intressanta frågor.
Monika