Mens
03.06.2020
Hej, jag om min kille hade sex (utan kondom men han tog ut den flera sek före han kom) samma vecka jag skulle få min mens, nu är min mens 11 dagar sen.. Jag har tagit 2 graviditetstest som visat negativ. Jag är extremt stressad just nu, och har mycket ångest, oroar mig över att vara gravid även fast jag tagit två test.. Tror verkligen inte att jag är gravid eftersom jag inte har något annat symtom än att behöva kissa oftare än vanligt. Är även ledsen ofta men det beror på samma sak som min ångest.. Hur kan man lära sig att slappna av, och sluta övertänka detta att möjligtvis vara gravid?
borde jag ta ett till test? Tjolahopp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
05.06.2020
Hej Tjolahopp!
Jag tänker att ända sättet för dig, att slippa dessa orostankar, är att införskaffa ett preventivmedel. Endera ett mer långverkande såsom p-stav, p-piller eller spiral eller att ni bestämmer er för att alltid ha kondom, från samlagets början till samlagets slut. Varför jag tänker så, är för att då skulle du ju slippa detta ständiga ält och oro om graviditet, och kunna njuta av sexet under och även efteråt!
Att du nu skulle vara gravid, har jag svårt att svara på. Invänta med att ta ett nytt test 3 veckor efter samlaget, för att säkerställa eventuell graviditet. Risken att du skulle ha blivit gravid är mindre när han inte kommit dig, men det finns fortfarande en risk pga den så kallade ”försatsen” som uppenbarar sig hos killar vid upphetsning.
Din stress du nu upplever kan också bidra till sen mens. Men som jag skrev tidigare; ta ett test 3 veckor efter aktuellt samlag, är det negativt så kan du våga lita på det. Då är nog mensen sen pga din stress.
Kram!
Malin