Mens
31.08.2020
Hej!
Jag har haft en väldigt oregelbunden mens. Jag fick mitt första mens ca 1år sedan (jag tror att jag fick de kom lite brunt blod då) men efter det har jag blött bara 2 gånger. Men mensvärk har jag haft så jag har räknat och räknat så är de normalt då man har ca 60 dagar mellan mensen? Är det normalt om de inte alltid kommer blod? Visst är det normalt om man har konstant sjuk mage några dagar före mensen börjar? Jag är bara lite orolig att min mens har på riktigt inte börjat än eller att det är något fel på mig då jag är ändå så gammal...
ps. är det normalt att man har RIKTIGT vattniga flytningar någon gång eller har jag någon infektion? Halloj!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2020
Hej,
Jag tycker inte att det låter oroväckande. Som du säkert har hört så är det helt normalt att mensen kan vara oregelbunden, speciellt i början - men för vissa tjejer fortsätter den också att vara det längre fram. Och egentligen spelar det inte så stor roll förutom just då man försöker bli gravid eftersom man då gärna vill kunna räkna ut när man har ägglossning.
Jag tycker det är bra att du har lite koll på när du har ont. Min gissning är att den slemhinnan som byggs upp i din livmoder ännu är så tunn (eftersom kroppen ännu är ovan vid mensen) så att den inte behöver skuffas ut varje gång. (lite som det blir med vissa p-piller). Det är helt normalt att man känner av mensvärk i flera dagar före mensen - men det är väldigt olika från person till person och kan också ändra för dig själv med tiden.
Det låter helt normalt att flytningarnas konsistens ändrar, och ibland kan de vara väldigt vattniga som du beskriver. Men om de börjar lukta konstigt eller om du får andra symtom (t.ex. klåda) så lönar det sig att fundera över saken.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden ännu i din ålder, och jag tror inte att det är något som är fel. Försök att ha tålamod och skriv gärna upp i en kalender när du har olika symtom så är det lättare att se mönster i det.
Kram,
Tessi