Mens/flytningar
11.01.2020
Hej! Jag är osäker på om jag faktiskt har fått min mens... Det blödde väldigt lite och ibland var det mer brunaktigt och ibland klarare rött. Jag hade tänkt mig att det skulle komma jättemycket blod men nu blödde jag inte mera än att jag behövde använda trosskydd. Jag reagerade på lukten, eftersom det luktade väldigt mycket, en unken lukt. Sedan så blödde jag i 4 dagars tid, men ibland kom det typ inget blod under den tiden. Så jag undrar om det bara var blodblandade flytningar eller mensen. Efter blödningen har jag haft normala flytningar som jag brukar ha.
Jag är orolig att jag ska ha drabbats av någon infektion i livmodern eller något liknande. Jag har inte haft sex än och jag använder inga preventivmedel. Så det är ju inte frågan om graviditet eller infektion pga könssjukdomar. Jag undrar om det är skäl att kolla upp det för jag oroar mig väldigt mycket. Jag har även haft värk i nedre delen av magen och i livmodern, men ingen feber... Värken i magen har varit molande och kommit i samband med blödningen. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2020
Hej.
Det låter helt normalt. Oftast är inte mensen någon störtblödning, utan kan vara precis som du beskriver - ibland kommer det lite mer och det är klarrött och ibland kommer det mindre och då är färgen mörkare. Att ha värk då man har mens är ju inte heller ovanligt utan helt naturligt.
Det är möjligt att mängden kommer att öka med tiden, vartefter din livmoder blir mer van med mensen, men alla blöder inte heller lika mycket. Blodet skall inte lukta direkt illa - men det beror ju också på hur ofta man byter binda.
Jag tycker inte att du skall oroa dig utan följa med hur det utvecklas. Skriv upp i din kalender då du har mens så är det lättare att följa med om det ändrar. Jag tror nog att det är mens du har, även om mängden inte är så stor. Om blödningen pågår i fyra dagar och återkommer regelbundet så låter det osannolikt att det skulle bero på någonting annat. Och om du inte har symtom mellan blödningarna (smärta, lukt) så finns det ingen anledning att oroa sig för att det skulle finnas en infektion.
Ta det lugnt och följ med.
Kram
Tessi